Přední světový designér Konstantin Grcic v roli kurátora. Originální výstavní koncept New Normals je k vidění v Berlíně
O tom, že dnes Konstantin Grcic patří mezi nejvytíženější současné designéry není pochyb. Původem srbský designér nejdříve dlouhá léta působil v Mnichově, nedávno se přestěhoval se svým studiem do Berlína. Díky technicistně rafinovanému a přesto konceptuálnímu přemýšlení se stal jedním z nejžádanějších designérů. Svědčí o tom nesčetné spolupráce s významnými značkami. Patří k nim Flos, Cassina, Magis, Established & Sons, Laufen, Mattiazzi, Vitra, Hugo Boss a mnohé další.
Grcic patří ke skvělým produktovým a průmyslovým designérům. Podrobuje vývoj svých návrhů důsledné analýze a také nezapomíná na teoretický a filozofický přesah své tvorby. To zhmotnil již v několika originálních výstavních projektech. Ten, který aktuálně představuje v Haus am Waldsee v Německu, je zatím posledním pokusem kurátorsky definovat podstatu produktového designu a naznačit jakým způsobem může být důležitý pro naší budoucnost.
Grcic ale s kurátorskými počiny začal již před mnoha let. Poprvé to bylo v roce 2009, kdy dostal možnost jako vůbec první designér v historii představit svou sólovou výstavu v prestižní londýnské galerii Serpentine, kterou kurátorsky vede Hans Ulrich Obrist. Místo toho aby Grcic vystavil své vlastní dílo, soustředil se v rámci konceptu Design Real na význam produktového designu jako takového a v čistě bílých sálech galerie vystavil ukázky průmyslového designu od elektrické baterie až po svářečskou helmu tak, jako by to byla umělecká díla sama o sobě. S podobnou tematikou pak pokračoval i o rok později ve výstavě black2 ve švýcarské institutu v Římě, kde shromáždil rozličné předměty vycházející ze základního tvaru černého čtverce.
Uvažování o designu jako všudypřítomné složce našeho života reflektuje Grcic i ve své nejnovější výstavě, jež probíhá v Haus am Waldsee v Berlíně až do 18. dubna. Instituce navazuje na svůj program Full House – Designers in Berlin, prostřednictvím kterého vystavuje dílo předních berlínských designérů již od roku 2007.
Grcic v expozici představuje pozoruhodné prostorové koláže svých vlastních produktů v nečekaných souvislostech, reagujících na naší přítomnost a s vtipem sobě vlastním odhalujících možné scénáře naší budoucnosti. „Konstantin Grcic aranžuje výjevy spekulativní imaginace. V prostorových prostředích, které vypadají jako fragmenty nového světa, jsou diváci konfrontováni s vlastními představami o budoucnosti. Jaké odkazy na vlastní život a na budoucnost lze z těchto scénářů vyčíst? Jakousi rekombinací známých materiálů a objektů z Grcicovy tvorby vznikají „New Normals“ – očekávání jedné z mnoha budoucností, které nás mohou čekat. Tím se zostřuje náš pohled na současnost a roli, kterou design hraje v každodenním životě,“ píše se v úvodním textu k výstavě, která ukazuje Grcivovo dílo v dadaisticky pojatých kompozicích.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Martin Františák: Mlčení. Příběh chátrajícího statku, který ovládá nejstarší člen rodu
-
Václav Kahuda: Proudy. Ponořte se do spodních vod života a jeho literatury v Četbě s hvězdičkou
-
Karel Čapek: Věc Makropulos. Mistrovské drama o touze po nesmrtelnosti ve skvělém obsazení
-
Alena Zemančíková: Praskolesy. Každé rozsvícení lampy na nočním stolku rozžehne dávné vzpomínky
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.






