Přední světový designér Konstantin Grcic v roli kurátora. Originální výstavní koncept New Normals je k vidění v Berlíně

8. únor 2022

O tom, že dnes Konstantin Grcic patří mezi nejvytíženější současné designéry není pochyb. Původem srbský designér nejdříve dlouhá léta působil v Mnichově, nedávno se přestěhoval se svým studiem do Berlína. Díky technicistně rafinovanému a přesto konceptuálnímu přemýšlení se stal jedním z nejžádanějších designérů. Svědčí o tom nesčetné spolupráce s významnými značkami. Patří k nim Flos, Cassina, Magis, Established & Sons, Laufen, Mattiazzi, Vitra, Hugo Boss a mnohé další. 

Grcic patří ke skvělým produktovým a průmyslovým designérům. Podrobuje vývoj svých návrhů důsledné analýze a také nezapomíná na teoretický a filozofický přesah své tvorby. To zhmotnil již v několika originálních výstavních projektech. Ten, který aktuálně představuje v Haus am Waldsee v Německu, je zatím posledním pokusem kurátorsky definovat podstatu produktového designu a naznačit jakým způsobem může být důležitý pro naší budoucnost.

Instalace výstavy Konstantin Grcic: New Normals, 2021

Grcic ale s kurátorskými počiny začal již před mnoha let. Poprvé to bylo v roce 2009, kdy dostal možnost jako vůbec první designér v historii představit svou sólovou výstavu v prestižní londýnské galerii Serpentine, kterou kurátorsky vede Hans Ulrich Obrist. Místo toho aby Grcic vystavil své vlastní dílo, soustředil se v rámci konceptu Design Real na význam produktového designu jako takového a v čistě bílých sálech galerie vystavil ukázky průmyslového designu od elektrické baterie až po svářečskou helmu tak, jako by to byla umělecká díla sama o sobě. S podobnou tematikou pak pokračoval i o rok později ve výstavě black2 ve švýcarské institutu v Římě, kde shromáždil rozličné předměty vycházející ze základního tvaru černého čtverce.

Uvažování o designu jako všudypřítomné složce našeho života reflektuje Grcic i ve své nejnovější výstavě, jež probíhá v Haus am Waldsee v Berlíně až do 18. dubna. Instituce navazuje na svůj program Full House – Designers in Berlin, prostřednictvím kterého vystavuje dílo předních berlínských designérů již od roku 2007.

Instalace výstavy Konstantin Grcic: New Normals, 2021

Grcic v expozici představuje pozoruhodné prostorové koláže svých vlastních produktů v nečekaných souvislostech, reagujících na naší přítomnost a s vtipem sobě vlastním odhalujících možné scénáře naší budoucnosti. „Konstantin Grcic aranžuje výjevy spekulativní imaginace. V prostorových prostředích, které vypadají jako fragmenty nového světa, jsou diváci konfrontováni s vlastními představami o budoucnosti. Jaké odkazy na vlastní život a na budoucnost lze z těchto scénářů vyčíst? Jakousi rekombinací známých materiálů a objektů z Grcicovy tvorby vznikají „New Normals“ – očekávání jedné z mnoha budoucností, které nás mohou čekat. Tím se zostřuje náš pohled na současnost a roli, kterou design hraje v každodenním životě,“ píše se v úvodním textu k výstavě, která ukazuje Grcivovo dílo v dadaisticky pojatých kompozicích.              

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.