Přední světový designér Konstantin Grcic v roli kurátora. Originální výstavní koncept New Normals je k vidění v Berlíně
O tom, že dnes Konstantin Grcic patří mezi nejvytíženější současné designéry není pochyb. Původem srbský designér nejdříve dlouhá léta působil v Mnichově, nedávno se přestěhoval se svým studiem do Berlína. Díky technicistně rafinovanému a přesto konceptuálnímu přemýšlení se stal jedním z nejžádanějších designérů. Svědčí o tom nesčetné spolupráce s významnými značkami. Patří k nim Flos, Cassina, Magis, Established & Sons, Laufen, Mattiazzi, Vitra, Hugo Boss a mnohé další.
Grcic patří ke skvělým produktovým a průmyslovým designérům. Podrobuje vývoj svých návrhů důsledné analýze a také nezapomíná na teoretický a filozofický přesah své tvorby. To zhmotnil již v několika originálních výstavních projektech. Ten, který aktuálně představuje v Haus am Waldsee v Německu, je zatím posledním pokusem kurátorsky definovat podstatu produktového designu a naznačit jakým způsobem může být důležitý pro naší budoucnost.
Grcic ale s kurátorskými počiny začal již před mnoha let. Poprvé to bylo v roce 2009, kdy dostal možnost jako vůbec první designér v historii představit svou sólovou výstavu v prestižní londýnské galerii Serpentine, kterou kurátorsky vede Hans Ulrich Obrist. Místo toho aby Grcic vystavil své vlastní dílo, soustředil se v rámci konceptu Design Real na význam produktového designu jako takového a v čistě bílých sálech galerie vystavil ukázky průmyslového designu od elektrické baterie až po svářečskou helmu tak, jako by to byla umělecká díla sama o sobě. S podobnou tematikou pak pokračoval i o rok později ve výstavě black2 ve švýcarské institutu v Římě, kde shromáždil rozličné předměty vycházející ze základního tvaru černého čtverce.
Uvažování o designu jako všudypřítomné složce našeho života reflektuje Grcic i ve své nejnovější výstavě, jež probíhá v Haus am Waldsee v Berlíně až do 18. dubna. Instituce navazuje na svůj program Full House – Designers in Berlin, prostřednictvím kterého vystavuje dílo předních berlínských designérů již od roku 2007.
Grcic v expozici představuje pozoruhodné prostorové koláže svých vlastních produktů v nečekaných souvislostech, reagujících na naší přítomnost a s vtipem sobě vlastním odhalujících možné scénáře naší budoucnosti. „Konstantin Grcic aranžuje výjevy spekulativní imaginace. V prostorových prostředích, které vypadají jako fragmenty nového světa, jsou diváci konfrontováni s vlastními představami o budoucnosti. Jaké odkazy na vlastní život a na budoucnost lze z těchto scénářů vyčíst? Jakousi rekombinací známých materiálů a objektů z Grcicovy tvorby vznikají „New Normals“ – očekávání jedné z mnoha budoucností, které nás mohou čekat. Tím se zostřuje náš pohled na současnost a roli, kterou design hraje v každodenním životě,“ píše se v úvodním textu k výstavě, která ukazuje Grcivovo dílo v dadaisticky pojatých kompozicích.
Související
-
Pokrokový přístup k užitému umění a architektuře. Josef Hoffmann se dočkal vídeňské retrospektivy
Jeden z nejvýznamnějších průkopníků moderního designu Josef Hoffmann změnil na přelomu devatenáctého a dvacátého století obrysy vývoje umění a architektury.
-
Kreativní využití odpadu. Avantgardní hnutí Creative Salvage se představuje v New Yorku
Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let se v Londýně objevila avantgardní skupina designérů, kteří se nebáli jít na hranu estetických i funkčních řešení.
-
Dílo ilustrátora a designéra Saula Steinberga vystavuje milánské muzeum designu Triennale
Ještě do 13. března můžete zhlédnout výstavu Saula Steinberga. Jeho hravý a přesto jednoduchý rukopis si v průběhu minulého století zamilovali kritici a laici.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.