Petr Popelka & Josef Špaček. Dny Bohuslava Martinů a hudební odkaz exilu

4. listopad 2024

Šéfdirigent rozhlasových symfoniků Petr Popelka s Josefem Špačkem, jedním z nejlepších houslistů mladší střední generace, uvedli druhý z houslových koncertů Bohuslava Martinů, dílo z roku 1943. Přímý přenos jsme vysílali 4. listopadu od 19:30

Vzniklo v exilu v USA. Protože se skladatel nevrátil z Francie do Protektorátu, musel těsně před obsazením Paříže prchnout před nacisty z Evropy. Do New Yorku připlul s manželkou poslední březnový den roku 1941. Houslový koncert měl premiéru poslední den roku 1943 v Bostonu. Dokud se v roce 1968 neobjevil dřívější, který byl považován za ztracený, mělo se za to, že Martinů víc koncertů pro housle a orchestr nenapsal…

PROGRAM

Bohuslav Martinů: La bagarre
Bohuslav Martinů: Houslový koncert č. 2 
Antonín Dvořák: Polednice
Igor Stravinskij: Pták ohnivák 

Sólistou večera je houslista Josef Špaček.
Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídí Petr Popelka.

Přímý přenos ze Dvořákovy síně Rudolfina uvádí Jitka Novotná.

La Bagarre, česky Vřava, je plodem odchodu do Paříže, novátorskou skladbou z roku 1926; je nabita moderní atmosférou pohybu, elánu, návalu; je obrazem nekontrolovatelného pohybu velkých mas lidí. Skladbu Martinů věnoval památce přistání amerického letce Charlese Lindbergha po prvním přeletu Atlantiku.

Další dvě díla jsou výrazně programní, mají literární základ. Polednice Antonína Dvořáka je jednou ze čtyř symfonických básní, komponovaných po návratu z Ameriky na náměty z Erbenovy sbírky Kytice. Balady Dvořáka zaujaly nejen díky koloritu a pohádkovému kouzlu, ale i zdůrazňováním mravních principů. Mimo to se mu líbil také rytmus a spád básní, a tak bylo možné řadu pasáží v partituře přímo podložit textem. Jde o originální přístup, vymykající se řešením v hudbě jeho současníků. Pták Ohnivák Igora Stravinského je pak barvitou baletní pohádkou.

autor: SOČR
Spustit audio

Související