Osudy Tomáše Zikmunda. Vzpomínání dlouholetého rozhlasového mistra zvuku a docenta pražské HAMU
Osudy rozhlasového zvukové mistra Tomáše Zikmunda začínají v Českém ráji. Jako válečné dítě se narodil v roce 1944 v krásném prvorepublikovém bytě v Jičíně. Podle jeho vzpomínek ho k práci se zvukem úplně poprvé navedla ručně vyrobená bednička se šesti vypínači, světýlky, zvonkem, motorkem a bzučákem. „V ní se zrodil můj vztah k elektrice. A když se ta dá dohromady s kumštem, je z toho zvukař.“
Dnes je Tomáš Zikmund respektovaným zvukovým mistrem, pedagogem na HAMU a také lektorem v rozhlasové skupině elévů, kteří se připravují na specializovanou rozhlasovou práci. V Osudech mimo jiné vypráví o tom, jak moc byli v jeho životě důležití učitelé jak na základní škole, tak pak později i na gymnáziu, tehdy Pokusné dvanáctileté střední škole.
Rozhlas poprvé zaslechl z takzvané krystalky. V Osudech taktéž popisuje, na jakém principu fungovala a co vše se muselo připravit, aby se rozhlasové vysílání zachytilo. Rádi se sestrou poslouchali místní rozhlas u babičky v Rovensku, kde v padesátých letech hrály především písničky Voskovce a Wericha.
Čtěte také
„Naši měli rádio Philipsku. To mělo výstup a já jsem si natáhl linku do postele, od strýčka jsem měl takový malý reproduktor, a když nás rodiče v osm hodin nahnali do postele a poslouchali hru, tak my jsme ji se sestrou poslouchali pod polštářem taky.“
Začátek šedesátých let a svěží proud hudby z divadla Semafor u Tomáše Zikmunda probudily touhu pořídit si magnetofon, na kterém potom natáčel a sestavoval vlastní pořady nebo písničky na přání pro spolužáky. To pokračovalo i na vojně v pobočce uměleckého armádního souboru AUS v Milovicích, kde se navíc setkal s hudebníky a poprvé zvučil hudební těleso.
Po vojenské službě přichází práce ve vysněném rozhlase. Píše se rok 1967, doba uvolnění. Jaké to tehdy v rozhlase bylo, jak v něm šly další desítky let až do současnosti, na kterých projektech se podílel a jak se zvukařská práce s příchodem digitalizace v průběhu času proměnila?
Související
-
Zvuk je vlastně taky ticho, proto si rád nahrávám přírodu, říká rozhlasový mistr zvuku Tomáš Zikmund
Špičkový expert mluví o tom, jak se změnila práce se zvukem, nakolik stále dokonalejší technika ovlivňuje výkony hudebníků a z čeho má největší radost.
-
Tomáš Zikmund: Ani folklór pro mě nebyl úkrokem stranou
Docent katedry zvukové tvorby pražské HAMU, zvukový mistr Tomáš Zikmund se v Československém rozhlase prosadil jako specialista na vážnou hudbu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.