To nejlepší klasické hudby roku 2022. Návraty k velikánům i pandemii, nevinnosti zeleně a přesvědčení, že všechno bude fajn
V pondělí 6. února budou známé výsledky výročních cen Grammy. Polední koncerty v tomto týdnu tedy míří za výběrem toho nejzajímavějšího, co v loňském roce nahrávky klasické hudby přinesly.
Pozornost vzbudila některá vokální alba jako například Voices of Nature sopranistky Renée Fleming nebo Eden Joyce DiDonato, která vybrala a nahrála hudbu o síle přírody, vůních světa a nevinnostech všeho zeleného, co nás obrůstá: „Svou deskou zvu k návratu ke kořenům. Chtěla bych, abychom se dokázali zamyslet nad tím, zda mnohé naše úzkosti nepochází z odloučení od něčeho prvotního v nás a kolem nás. Na tomto svém albu se vydávám zkoumat sílu přírody a hledám, jak si každý z nás může vytvořit vlastní vnitřní Eden uvnitř sebe.“
Americká mezzosopranistka Sasha Cooke zase vyzvala sedmnáct skladatelů, aby pro ni napsali písně o tom, jak prožívali pandemii. Vznikla písňová sbírka, na které se podíleli více i méně známí autoři mladší střední generace, například Američan Nico Muhly nebo kalifornská rodačka, držitelka Pullitzerovy ceny Caroline Shaw, která napsala titulní píseň. Podle ní se celé album jmenuje. How do I find You (Jak tě najdu).
Cooke dala autorům volnou ruku, a tak vznikly písně o únavě rodičů, kteří pracují doma a během nuceného home offce vaří a učí svoje děti, písně o sociální nerovnosti, která během pandemie rostla, ale taky o přesvědčení, že všechno bude zase jednou v pořádku. Kus naděje vsoukal mezi pandemickou depresi newyorský skladatel Christopher Ceronne a napsal píseň Everything will be okay.
Čtěte také
Orchestry nahrávaly známé klasiky, ale také zapomenutou hudbu. Gustavo Dudamel se svou Losangeleskou filharmonií vydal záznam posledních tři symfonií Antonína Dvořáka, Collegium 1704 Smetanovu Mou Vlast, Jakub Hrůša s Bamberskými symfoniky zase jedinou symfonii Hanse Rotta, rakouského skladatele, o kterém Gustav Mahler psal jako o géniovi, který zemřel nepoznaný na samém prahu své kariéry. Zůstala po něm jediná symfonie a několik historek o tom, jak duševně vyčerpaný a narušený mladý skladatel dává najevo svou frustraci a zneuznání.
Vedle toho uslyšíte v poledních koncertech novou hudbu Masona Batese nebo Kevina Putse a ukázky z alb Tomáše Jamníka, Markéty Cukrové, Patricie Petibon nebo Collegia Marianum.
Související
-
Polední koncerty s těmi, kteří jsou na cestě mezi profesionály: Mladými muzikanty z Česka i Evropy
Polední koncerty na přelomu října a listopadu nabídnou záznamy mladých interpretů. V první polovině to bude návrat k letošnímu ročníku rozhlasové soutěže Concertino Praga.
-
Přelet nad hudebními dějinami. Lukáš Hurník uvádí Polední koncerty věnované hudbě v proměnách času
Jak zněla hudba v proměnách času od svého vzniku v jeskyních pravěkých lovců až po koncertní sály 20. století? Hudební dějiny svižně a s nadhledem komentuje Lukáš Hurník.
-
Dejme šanci soudobé opeře. Zobrazuje současné problémy a nešťourá se v minulosti
Saša Michailidis se ptá uměleckého šéfa opery Národního divadla Brno Jiřího Heřmana a hudebního kritika Borise Klepala.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka