Má to klasická hudba spočítané? Lukáš Hurník nabízí numerologicko-matematický pohled na hudební umění
Hudba má svým způsobem k matematice blízko: harmonie, rytmus, barvy – to všechno je vědecky vzato hra s tónovými frekvencemi, alikvótami, periodami, interferencemi.
Ale na naše prožitky hudba působí i bez znalosti těchto pojmů. Vědci už vícekrát analyzovali Bachovu hudbu a hledali v ní matematické zákonitosti. Narazili na pozoruhodné věci, ale proč na nás jeho díla působí tak nadpozemsky dokonale, to exaktně nevysvětlili. Hudba a matematika spíš vycházejí z jednoho společného základu vesmírného řádu, který určuje i naše vnímání a prožitky.
Čísla se ale dotýkají hudby v mnoha dalších oblastech: skladby některých autorů jsou organizovány v různých katalozích, seznamech, jsou řazeny podle opusových čísel. Hudba v rukou profesionálů bývá honorována – jaká čísla se objevují a objevovala na výplatních páskách slavných hudebníků? A jaké množství interpretů a posluchačů hudba potřebuje, aby se dále rozvíjela? Staří mistři psali a prováděli svou geniální hudbu třeba jen pro svého šlechtice, jeho choť a jejich šlechtěného psíka. Dneska už by to nestačilo?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.