„Ale to jsem napsal já!“ O skladbách, v nichž si skladatel půjčil nápad někoho jiného
Zcizení nehmotného vlastnictví, třeba melodie, je podle autorského práva nelegální, ale jsou tu výjimky. Třeba píšete-li variace, můžete použít téma, které vymyslel váš kolega, a on to bude dokonce brát jako poctu. Nebo někdo vaše dílo upraví pro jiné nástrojové obsazení a vy budete rádi, že bude skladba žít dále, v jiné podobě.
Cizí myšlenku můžete i citovat. Na to jsou nějaká pravidla, třeba, že citace nesmí být delší než to, co jste vymysleli vy, ale postmoderní doba se citáty jen hemží, a ne jenom v hudbě. Ve Stuttgartu stojí muzejní budova celá slepená z citátů jiných staveb. Opery stojí na originálních libretech, ale není výjimkou, že skladatel zkomponuje operu na libreto, které vzniklo pro někoho jiného.
Na Metastasiova libreta se skladatelé svého času vrhali jako sršni. A taky se několikrát stalo, že jeden skladatel začal dílo, které nemohl dokončit. Nebo nechtěl. A přišel jiný a dotáhl ho do konce. Ku prospěchu věci, nebo proti němu. Má smysl dokončovat Nedokončenou? Toho všeho se dotkneme v Poledních koncertech.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Václav Kahuda: Proudy. Ponořte se do spodních vod života a jeho literatury v Četbě s hvězdičkou
-
Karel Čapek: Věc Makropulos. Mistrovské drama o touze po nesmrtelnosti ve skvělém obsazení
-
Roman Ráž: Pozvání spravedlivých. Když se hra na spravedlnost zvrtne
-
Esther Bol: Máma. Monodrama o mateřství, smrti a hledání vlastního místa na světě
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.