Koncerty se sólisty i bez nich. Poslechněte si premiérovou sérii Poledních koncertů Lukáše Hurníka
Slovo koncert má v češtině dva výrazy: jednak jde o společenskou událost, kde publikum poslouchá živě hranou hudbu na pódiu, jde ale také o druh skladby, v níž vedou dialog sólista a orchestr. Tato forma má mnoho variant: existují koncerty pro jednoho, dva i tři sólisty, dokonce i koncerty bez sólistů nebo bez orchestru. O tom všem bude povídat šéfredaktor hudební stanice ČRo D-dur Lukáš Hurník a doloží to hudebními ukázkami.
Největší množství hitů klasické hudby má formu koncertu pro sólistu a orchestr: Vivaldiho „Čtveráci“, Bachovy „Braniboráky“, Čajkovského „B moll“, Beethovenův „Císařský“, to vše jsou kusy, které publikum miluje. A ze všech uslyšíme ukázky v Poledních koncertech na Vltavě.
Forma koncertu má i zajímavé varianty: dvojkoncert, koncertantní symfonii, concertino. Ve všech se někdo s někým střetává, konverzuje nebo dokonce sváří, v souladu s obsahem latinského slova concerare. Zamyslíme se i nad tím, jaké podoby má koncert ve smyslu společenské události, na níž se chodí v nóbl, ale vesměs nepohodlném oblečení, a nesmí se tleskat, kdy se komu chce.
Související
-
Jubilující Bedřich Smetana. Lukáš Hurník mapuje životní i tvůrčí cestu našeho národního skladatele
Nabízíme šest částí ze sedmidílného seriálu, vysílaného k výročí Bedřicha Smetany. Uvádí šéfredaktor hudební stanice D-dur Lukáš Hurník.
-
Láska je láska. Obraz lásky v dílech slavných českých i světových skladatelů
Málokteré téma vyhovuje hudebním zpracování tak, jako láska, protože je nabito nejsilnějšími emocemi, stejně jako hudba. Připravil a uvádí Lukáš Hurník.
-
Co všechno různým lidem nabízí stejná skladba? Sedm důvodů, proč poslouchat vážnou hudbu
Každý ji může poslouchat po svém. Někdo při Beethovenově Osudové relaxuje, jiný při ní prožívá drama.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka