Koncerty se sólisty i bez nich. Poslechněte si premiérovou sérii Poledních koncertů Lukáše Hurníka
Slovo koncert má v češtině dva výrazy: jednak jde o společenskou událost, kde publikum poslouchá živě hranou hudbu na pódiu, jde ale také o druh skladby, v níž vedou dialog sólista a orchestr. Tato forma má mnoho variant: existují koncerty pro jednoho, dva i tři sólisty, dokonce i koncerty bez sólistů nebo bez orchestru. O tom všem bude povídat šéfredaktor hudební stanice ČRo D-dur Lukáš Hurník a doloží to hudebními ukázkami.
Největší množství hitů klasické hudby má formu koncertu pro sólistu a orchestr: Vivaldiho „Čtveráci“, Bachovy „Braniboráky“, Čajkovského „B moll“, Beethovenův „Císařský“, to vše jsou kusy, které publikum miluje. A ze všech uslyšíme ukázky v Poledních koncertech na Vltavě.
Forma koncertu má i zajímavé varianty: dvojkoncert, koncertantní symfonii, concertino. Ve všech se někdo s někým střetává, konverzuje nebo dokonce sváří, v souladu s obsahem latinského slova concerare. Zamyslíme se i nad tím, jaké podoby má koncert ve smyslu společenské události, na níž se chodí v nóbl, ale vesměs nepohodlném oblečení, a nesmí se tleskat, kdy se komu chce.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Šedivý pokoj, Čmoud nebo Návěstí. Povídky Stefana Grabińského, klasika polské fantastické literatury
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.