Koncerty se sólisty i bez nich. Poslechněte si premiérovou sérii Poledních koncertů Lukáše Hurníka
Přehrát celý seriál (7 z 7 dílů)
1. díl: Střetnutí zatím neozbrojené
2. díl: Rovný s rovnými
3. díl: Jeden proti všem
4. díl: Koncert nebo symfonie?
5. díl: Orchestr hraje sólo
6. díl: Z Rudolfina do vítkovické koupelny
7. díl: Opera bez kulis a někdy i bez zpěváků
Slovo koncert má v češtině dva výrazy: jednak jde o společenskou událost, kde publikum poslouchá živě hranou hudbu na pódiu, jde ale také o druh skladby, v níž vedou dialog sólista a orchestr. Tato forma má mnoho variant: existují koncerty pro jednoho, dva i tři sólisty, dokonce i koncerty bez sólistů nebo bez orchestru. O tom všem bude povídat šéfredaktor hudební stanice ČRo D-dur Lukáš Hurník a doloží to hudebními ukázkami.
Největší množství hitů klasické hudby má formu koncertu pro sólistu a orchestr: Vivaldiho „Čtveráci“, Bachovy „Braniboráky“, Čajkovského „B moll“, Beethovenův „Císařský“, to vše jsou kusy, které publikum miluje. A ze všech uslyšíme ukázky v Poledních koncertech na Vltavě.
Forma koncertu má i zajímavé varianty: dvojkoncert, koncertantní symfonii, concertino. Ve všech se někdo s někým střetává, konverzuje nebo dokonce sváří, v souladu s obsahem latinského slova concerare. Zamyslíme se i nad tím, jaké podoby má koncert ve smyslu společenské události, na níž se chodí v nóbl, ale vesměs nepohodlném oblečení, a nesmí se tleskat, kdy se komu chce.
Související
-
Jubilující Bedřich Smetana. Lukáš Hurník mapuje životní i tvůrčí cestu našeho národního skladatele
Nabízíme šest částí ze sedmidílného seriálu, vysílaného k výročí Bedřicha Smetany. Uvádí šéfredaktor hudební stanice D-dur Lukáš Hurník.
-
Láska je láska. Obraz lásky v dílech slavných českých i světových skladatelů
Málokteré téma vyhovuje hudebním zpracování tak, jako láska, protože je nabito nejsilnějšími emocemi, stejně jako hudba. Připravil a uvádí Lukáš Hurník.
-
Co všechno různým lidem nabízí stejná skladba? Sedm důvodů, proč poslouchat vážnou hudbu
Každý ji může poslouchat po svém. Někdo při Beethovenově Osudové relaxuje, jiný při ní prožívá drama.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.