Na zkouškách křičím, ale jen proto, abych hercům dodal kuráž a energii, říká divadelní režisér Ondřej Štefaňák
Je mu teprve 27, ale pílí a houževnatostí už se vypracoval mezi výrazné a perspektivní osobnosti současného českého divadla. Přestože ve Vizitce řekl, že jeho největším neduhem je lenost, jeho umělecká dráha vypráví poněkud jiný příběh. Na nezávislých českých scénách vytvořil přes desítku inscenací a sérii scénických čtení, za sebou má i uvedení dvou jeho textů a jednu režii pro Český rozhlas.
V současné chvíli působí jako kmenový režisér pražského Divadla X10, kde se loni stal uměleckým šéfem činohry. I o tom, jaké s ní má plány, mluvil s Markétou Kaňkovou ve vltavské Vizitce.
Hned v jejím úvodu zapáleně popisoval projekt, který společně s teamem X10 připravují pro zahájení letošní sezóny. Společně se třemi dramaturgy zadaptovali první díl románové trilogie Čekárna německého spisovatele, dramatika a divadelního kritika Liona Feuchtwangera. Příběhem, ve kterém autor s neuvěřitelnou hloubkou zachytil vznik a nástup nacismu a obnažil zlo uvnitř člověka, chtějí – jak ostatně na této scéně bývá zvykem – vytvořit komentář k současnému stavu světa a společnosti. První díl trilogie uvede divadlo pod názvem Úspěch ve Štefaňákově režii v pondělí 13. října, další díly budou následovat v rozmezí jednoho roku. „Na nezávislé divadlo jde o velký projekt co do obsazení, rozsahu i finančních možností. Chceme tak překonat další laťku, kterou jsme sami sobě nastavili vysoko“, řekl mimo jiné ve Vizitce.
Vedle přípravy aktuálního projektu v ní ale mluvil třeba i o vášni pro cestování nebo vietnamskou kuchyni. A taky o tom, jak překonával těžkou životní ztrátu, ze které paradoxně načerpal i hodně sil.
Rozhovor s divadelníkem, který sbíral zkušenosti nejen u režisérky Kamily Polívkové ve Studiu hrdinů, ale také ve vídeňském Volkstheatru u Dušana Pařízka nebo na předních berlínských scénách Berliner Ensemble a Deutsches Theater, si můžete poslechnout v záznamu pořadu.
Související
-
Hlava-srdce-intuice. Kdybych všechno kontroloval, nikdy nepřerostu vlastní stín, říká režisér Jařab
„Literatura je pro mě zásadní východisko, sám se považuji primárně za autora a pak teprve za režiséra,“ řekl ve Vizitce pedagog a autor filmů i divadelních her David Jařab.
-
Režisérka Aminata Keita: Strach má mnoho podob a týká se všech. I proto je to pro mě divadelní téma
Poslední zrnko písku – generační výpověď o tom, co trápí dnešní dvacátníky. To je představení, které pod vedením režisérky Aminaty Keity zahrál soubor Činohra 16-20.
-
Vojtěch Bárta: Váchal byl první ekolog české literatury
Divadelní režisér, dramaturg a taky trochu geolog Vojtěch Bárta uvažuje o antropocénu a chce pohnout lidi ke společné akci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.