Na jevišti miluji to, co nechci zažít v životě. Mám ráda postavy, které čelí nepřízni osudu, říká Zuzana Kronerová
Na gymnáziu chodila do třídy s rozšířenou výukou latiny a řečtiny a dlouho to vypadalo, že jazyky bude také studovat. Nakonec ale využila chvilkové nepřítomnosti svých rodičů – herců a vloudila se na přijímačky na herectví, které se jí po dalších padesát let stalo osudem. Hostem Markéty Kaňkové byla na Slovensku i u nás ceněná divadelní a filmová herečka, milovnice experimentů, šansonů a optimistka bez příčiny Zuzana Kronerová.
Ve svých čtyřiašedesáti letech se začala otužovat, aby zvládla hlavní roli ve filmu Bohdana Slámy Bába z ledu. Postava Hany jí – stejně jako režisérovi Slámovi – přinesla Českého lva a také novou vlnu popularity u českých filmových diváků.
Zuzana Kronerová pracuje s Bohdanem Slámou už od dob Divokých včel z roku 2001, a jak ve Vizitce řekla, má ráda jeho hledání co nejpravdivějšího výrazu. „Když jsme točili Bábu z ledu, v jeden moment mě okřikl, ať nejsem tak dramatická,“ usmívá se. „My divadelní herci to máme těžké, kamera vyžaduje úsporný výraz, všechno by mělo být v očích. Obzvlášť, když mám tak výraznou tvář. Obtížné je pro mě také to, že se netočí chronologicky. Považuju se hlavně za divadelní herečku, na té práci se mi líbí, že na postavě můžu pracovat až do derniéry.“
Přesto ráda bere nabídky na role do studentských filmů i do snímků mladé filmařské generace. Studenty herectví v minulosti také vyučovala, dnes už ovšem kvůli pracovním závazkům v Praze pedagogicky nepůsobí. „Velmi mě to bavilo, ale kdybych tehdy nemohla hrát i v divadle a neměla od diváků zpětnou vazbu, která ihned dodala energii, bylo by to vyčerpávající. Výsledky takové práce se totiž dostavují až po letech.“
Ve Vizitce mluvila i o svých rodičích – otec Zuzany Kronerové Jozef hrál například ve filmu Obchod na korze –, o radosti z nově zvoleného českého prezidenta a o politické situaci na Slovensku, o derniéře oblíbené vinohradské inscenace Harold a Maude anebo o inscenaci Gin Game ve Vršovickém divadle Mana, v níž se hraje reálná karetní hra gin. Ta se objevila i ve filmu Byt z roku 1960. Na divadle Zuzana Kronerová ráda ztvárňuje postavy citově rozrušené, bojující, čelící nepřízni osudu. „To, co nechceme zažít v životě, milujeme my herci na jevišti. Je to zkrátka herecké žrádlo.“
Související
-
Martin Huba: Když IQ diváka ničíte lacinými inscenacemi, proč by se zajímal o Dostojevského?
U herce je nejdůležitější jeho niterné rozpoložení, pak verbální projev, říká herec, režisér a pedagog Martin Huba, který loni obdržel na AMU čestný doktorát.
-
Spisovatel Martin M. Šimečka: Pro středoevropský prostor je typické, že je posedlý vlastní politikou
„Psaní má pro mě smysl jen tehdy, když jde o výpověď osobní zkušenosti. Téma, o kterém píšu, musím mít hluboce prožité,” řekl ve Vizitce spisovatel Martin M. Šimečka.
-
Zajímalo nás, jak většina soudí spor mezi dvěma menšinami, říká režisér Oběti Michal Blaško
„Zkraje války na Ukrajině se zvedla tříměsíční vlna solidarity. Pak začaly stoupat ceny energie, většina lidí se unavila a začala měnit názor,“ říká režisér Michal Blaško.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.