Modř, která spojuje. Jak se modrotisk vtiskl do české, slovenské nebo japonské kultury?
Modrotisk přišel z Dálného východu, dnes patří mezi tuzemské tradiční řemeslné techniky. Co říká o naší minulosti a současnosti? Jak si stojí na Slovensku a v Japonsku?
Záznam celého pořadu ArtCafé, včetně modrobílého hudebního výběru, který připravil Pavel Zelinka, najdete v audiu na konci článku.
V Česku dnes fungují dvě modrotiskové dílny, jedna se nachází ve Strážnici a druhá v Olešnici. Gabriela Bartošková do ArtCafé přináší zkušenosti ze strážnické dílny a vykresluje její čichový profil: „V modrotiskové dílně jsou dvě základní vůně: octový závan, tiskařská rezerva a u barvících lázní se vůně mění do sladka, připomíná směs sladké a rybiny.“
Dílna se neobejde bez tiskařských forem. Ve Strážnici pracují s formami, které jsou starší i více než dvě stě let. Bartošková zmiňuje, že práce s takto starobylými formami jí přináší vzrušení a pocit hrdosti a respektu k předkům, formířům. Zároveň však dodává, že modrotiskové dílny jsou dlouhodobě v ohrožení. „Pomohlo by seznámení lidí s modrotiskem. Aby byl součástí života,“ uvažuje Bartošková a dále říká: „Moje přání je modrotisk zachovat a předat ho dalším generacím. A navrátit ho zpátky do srdcí Čechů.“ K rozšiřování všeobecného povědomí o modrotiskovém řemesle pomáhá i spolupráce s uměleckými a designérskými kruhy. S dílnou ve Strážnici spolupracuje například Petra Gupta Valentová nebo Adéla Součková.
Modrotisk chce čas, zpomaluje vás a nutí s pokorou čekat.
Gabriela Bartošková
O propojení světa designu a umění s modrotiskem se zmiňuje i Markéta Vinglerová, kurátorka textilu 20. století v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze (UPM). Vinglerová říká, že se k práci s indigem a modrotiskem vracejí i mladší generace návrhářů: „Modrotisk přitahuje návrháře, kteří chtějí pracovat s něčím lokálním a řemeslným.“ A dále vysvětluje: „Mě přitahují věci, které pracují s tradicí a umějí ji nově využít. A umějí dobře tyto dva momenty skloubit a vtisknout do modrotisku současnost.“ I takové artefakty budou od listopadu letošního roku k vidění v UPM na výstavě Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu, kterou Markéta Vinglerová připravuje spolu s kurátorkou Setsuko Shibata. Plán uspořádat výstavu se pojil se 100. výročím navázání kulturních a diplomatických vztahů s Japonskem, které připadlo na rok 2020. S ohledem na pandemii byla výstava odročena a v roce 2020 vyšel pouze katalog k výstavě.
Čtěte také
Kurátorka odpovídá i na otázku k pojetí nové nástupové kolekce, kterou pro český olympijský tým s využitím modrotisku a dalších tradičních řemesel navrhala Zuzana Osako. „Myslím si, že chyba není na straně Zuzany Osako, možná přecenila své síly. Zásadní chyba je na straně organizátorů – nebyla uspořádána veřejná soutěž,“ říká Markéta Vinglerová.
Cesta modrotiskaře není jednoduchá. Chce hodně odhodlání a trpělivosti.
Matěj Rabada
Myšlenku propojit tradiční techniku modrotisku se současným výrazem už devět let rozvíjí slovenský designér Matěj Rabada, který si buduje vlastní modrotiskovou dílnu. S prvním modrotiskem přišel v roce 2013. Jelikož pro něj bylo náročné získat modrotiskové formy, začal experimentovat i s využíváním sítotisku, se kterým měl již předchozí zkušenosti. „Co nakreslím, to dokážu vytisknout v modrotisku. Nejsem odkázaný jen na to, zda je to někdo schopný vyřezat,“ popisuje Rabada výhody této variace. Rabada se zamýšlí i nad očekáváním laické veřejnosti, které se obvykle líbí spíše věci, které evokují lidové kroje a dovolují jen jemný posun v pojetí této řemeslné technologie. V jeho případě se výrazným krokem do neprobádaných vod stala spolupráce na modrotiskových dřevěných, ručně vyrobených lyžích.
Hudbu vybral: Pavel Zelinka
Související
-
Práce s mými studenty? Bystří to mozek a přináší dobré nápady, říká módní návrhářka Liběna Rochová
Co za něco stojí, to vždycky bolí, říká návrhářka Liběna Rochová. Na české i světové scéně působí už 40 let, dvanáctým rokem se o své zkušenosti dělí se studenty UMPRUM.
-
Nevyzpytatelná živost. Knížka Apolenka z modrotisku připomíná dětem kouzlo starého řemesla
Najdeme ji na moravských krojích, ale i na šatech od mladých designérů. Řeč je o látce potištěné tradiční technikou zvanou modrotisk.
-
Současná podoba modrotisku a výroba designového ručního papíru
Jakou podobu má dnes modrotisk? Nejen o tom hovoří Petra Švecová s Alicí Klouzkovou, módní návrhářkou, a s Michalem Gorcem z ruční papírny Papyrea.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...