Miloš Rejchrt: Rozjímejme strom
V účetních knihách alsaského města Selestat se našel zápis z 21. prosince roku 1521, jímž se potvrzuje výplata mimořádné odměny ve výši čtyř šilinků městským biřicům. Před vánocemi toho roku jim totiž přibyla povinnost hlídat obecní les, aby z něj obyvatelstvo nevyřezávalo mladé jedle.
Na tento zápis jsou místní patrioti náležitě hrdí a při vjezdu do Selestatu reklamní poutač vítá návštěvníky města, které dalo světu tradici vánočního stromku.
Čtěte také
Odborníci na dějiny evropského folklóru asi nepotvrdí, že zdobený vánoční stromek se zrodil právě dnes před 499 lety v městečku Selestat, doložené ale je, že v alsaských domácnostech se začal objevovat v 16. století.
Už dlouho před tím ale bývala zelená jedle rekvizitou vánočních mystérií, divadelních představení hraných v kostele. Na Štědrý den, ten tajemný svátek, totiž slaví jmeniny naši praprapředkové Adam s Evou, a tak se hrálo o nich. Zelená jedle měla upomínat na strom života v rajské zahradě Eden, jablka navěšená na jedné straně znázorňovala ovoce, které ze zakázaného stromu utrhla Eva a podala Adamovi, čímž způsobila vyhnání z ráje a spoustu i dalších malérů. Nu a na druhou stranu zelené jedle byly zavěšeny hostie, jako symbol vykoupení a nového života v Kristu.
Čtěte také
Strom v kostele měl úspěch, ale do kostela je někdy daleko a vždycky je tam zima, začala se tedy původně kostelní rekvizita přemísťovat do tepla domova. Hostie byly nahrazeny jinými druhy pečiva, například perníčky, a když se neurodila jablka, náhradní řešení v podobě křehkých a barevných skleněných koulí získalo nakonec větší oblibu než originál. Při zdobení zeleného stromku všelijakými přívěsky si dnes asi málokdo vybaví poselství, které s nimi bylo původně spojeno, ale symbolika jednou do nějakého předmětu či děje vložená se nikdy úplně neztrácí a vnímavý mysl ji dokáže oživit.
Při své cestě dějinami do sebe Vánoce vstřebaly spoustu všelijakých zvyklostí a jejich inovací. Mají ve svém rodokmenu židovství, křesťanství i pohanství. Jsou to svátky tiché poezie i komerčního kraválu, klidu duše i spotřebitelské zběsilosti. Jejich nabídka je pestrá, dají se slavit různě.
Čtěte také
Letos jsou některé způsoby jejich slavení značně omezené či přímo vyloučené. Můžeme si nechat zdát nejen o vánocích bílých, ale i o zaplněném kostele při půlnoční mši, kde to tak mohutně zní, když všichni z plna hrdla a z hloubi srdce zpívají „Narodil se Kristus Pán“. Do kostela se smí jen v počtu menším než malém a zpívat se nesmí vůbec. Ale Alsasané už v 16. století přišli s nápadem, že něco z církevního dění se dá přenést do tepla domova. Dejme si od nich říci a doma tiše rozjímejme, co nám vzkazuje neuvadající zeleň vánočního stromku. Pusťme si k srdci i smutek vyhnaných z ráje, a hlavně se chopme ujištění, že naděje nejen neumírá, ale nově se rodí. Přece nám, nám, narodil se, a to platí, i když společně si to zazpíváme nejspíš až o vánocích v roce 2021.
Nejposlouchanější
-
Raymond Chandler: Španělská krev. Detektivní případ rafinovaného využití vraždy pro politické účely
-
Jane Austenová: Rozum a cit. Příběh o osudových láskách, nadějích i milostných zklamáních
-
Karel Čapek: Hovory s T. G. M. Vzpomínky, úvahy a myšlenky prvního československého prezidenta
-
Karel Tůma: Jak se chytají ženy, Komedie s vánočním stromkem. Dvě humoristické vánoční povídky
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.


