Mike Bartlett: Smluvní vztahy

20. červen 2013
02887125.jpeg

Rozhlasovou hru britského dramatika uvedla poprvé stanice BBC a záhy se prosadila i na londýnském jevišti.

Její autor Mike Bartlett v ní sice ve velké nadsázce, ale o to trefněji vystihl metody současných personalistů, kteří vědomě překračují soukromou sféru zaměstnanců a porušují jejich základní lidská práva. Stává se to hlavně tam, kde si lidé z obav o existenci nechávají ledacos líbit. Pro britské i české posluchače je tato situace nepříjemnou realitou, která v době ekonomické krize může potkat téměř každého.

V provokativní hře o evropské demokracii, která často nectí ideály, z nichž vzešla, uslyšíte v režii Lídy Engelové Danu Černou a Janu Strykovou.

Není to poprvé, kdy rozhlas uvede českou premiéru u nás dosud neznámého dramatika či spisovatele ze zahraničí. V minulosti to byl například francouzský dramatik Éric-Emanuel Schmitt, naposled čínský nobelista Mo Jen.

Brit Mike Bartlett (narozen 1980), který tuto galerii rozhlasových objevů rozšíří, patří ve své vlasti mezi úspěšné a uznávané divadelníky a na svém autorském kontě má více jak desítku her. Od počátku nachází u publika velkou odezvu, protože dokáže psát o problémech současné společnosti a přitom se nevést na vlně povrchního levicového kriticismu a módního „postdramatického“ formalismu. Bartlettovy hry nejsou politické traktáty, ale chytře pointované příběhy k zamyšlení i pro zábavu v tom nejlepším slova smyslu.

Bartlett absolvoval v oboru anglický jazyk a divadelní studia na universitě v Leedsu. Již ve svých pětadvaceti letech se jako dramatik představil na slavné londýnské scéně Old Vic. V poněkud bláznivém projektu jejího studia „New Voices“ pro mladé talenty byla uvedena jeho hra Comfort, která musela být napsána a provedena v pouhých 24 hodinách.

O rok později debutoval mladý autor v dramatickém programu BBC svoji hrou Not Talking, která se zabývala choulostivým tématem šikany v britské armádě v čase 2. světové války. Získal za ni hned dvě ceny: Tiniswood Award (za původní rozhlasovou hru) a Richard Imison Award (za rozhlasový debut).

V roce 2007 BBC uvedla Bartlettovu rozhlasovou hru „Love Contract“, v jevištní verzi s pozměněným názvem „Contractions“ ji mohli diváci vidět za necelý rok poté na jevišti Old Royal Court Theatre.

Bartlletova hra Smluvní vztahy (v českém překladu Pavly Horákové) je smělou padesátiminutovou zkratkou, v níž autor ostrým střihem a s notnou dávkou černého humoru podává příběh, který v mnoha variacích prožívá denně mnoho lidí. Tématem jsou pracovní vztahy, konkrétně vztah zaměstnavatele a zaměstnance. Hra se odehrává ve dvanácti scénách a pouze s dvěma protagonisty. Jsou jimi mladá zaměstnankyně Emma a bezejmenná nadřízená manažerka. Scény budované jako běžné pracovní rozhovory se záhy vyvinou v metaforický obraz manipulativního chování velkých korporací vůči zaměstnancům, které v některých detailech prolamuje oblast privátního a pracovně-smluvní vztahy proměňují na nezdravou situaci, v níž si zaměstnanec z obav z možné ztráty existenční jistoty nechá ledacos líbit. Bartlett tyto manipulace stupňuje a rozehrává ad absurdum a poukazuje na chyby v systému dnešní globalizované ekonomiky, v níž se často zapomíná na nejvyšší ctnost kapitalismu a demokracie, jíž je důraz na svobodu a rozvoj individuality.

Nové Bartlettově hře posluchač, který už někdy absolvoval výběrové řízení, schůzku s personalistou, nebo sleduje se znepokojením sociální inženýrství eurokratů, jistě porozumí a ještě se u ní bude dobře bavit.

Spustit audio
autor: Hynek Pekárek