Lenka Nota a Olga Sommerová: Boženu Němcovou chceme ukázat jako odvážnou, nezávislou a svéhlavou ženu

3. únor 2020

Den před dvoustým výročím narození spisovatelky Boženy Němcové přišly do Vizitky, věnované právě této výrazné osobnosti, dokumentaristka Olga Sommerová a hudební skladatelka Lenka Nota. Daniel Jäger s nimi mluvil o jejich autorské opeře Jsem kněžna bláznů, do které obtiskly svou dlouhodobou fascinaci touto spisovatelkou. Ensemble Opera Diversa operu odehraje v pátek 7. února v pražském Divadle Komedie.

Dvě velké police zabírá v bytě skladatelky Lenky Noty kompletní dílo Boženy Němcové. Korespondence, knihy, které napsala, i knihy, které o ní napsali jiní, jí posloužily jako materiál k výpiskům k zamýšlené opeře Jsem kněžna bláznů o životě Boženy Němcové. O vytvoření libreta pak požádala Olgu Sommerovou.

„Byla to disidentka“

„Jsem dokumentaristka, pro mě to byl šílený nápad. Pak jsem si ale řekla, že vzhledem k tomu, že jsem v roce 1997 točila dokument  Nesmrtelná hvězda Božena Němcová a měla jsem hodně materiálů, napíšu takové libreto, kde budou citace z její korespondence, odkazy básníků a také ukázky policejních hlášení, které mi Lenka poslala,“ odkazuje Olga Sommerová ke skutečnosti, že Božena Němcová stála se svým mužem Josefem proti někdejším pořádkům.

Právě občanský i politický aktivismus Boženy Němcové, její svéhlavost, odvaha, nezávislost a statečnost je pro obě autorky jedním ze zásadních témat. A rády by, aby spisovatelku takto vnímala i veřejnost. „Ona byla disidentka. Málokdo si uvědomuje, že byla stíhaná za své názory a činnost, je to obdobné, jako když ve 20. století lidi pronásledovala StB. Historie se opakuje,“ zdůrazňuje Olga Sommerová.

Čtěte také

Opera Jsem kněžna bláznů původně vznikala pro projekt Bušení do železné opony, v rámci kterého chtěla Státní opera Praha před patnácti lety realizovat soudobá díla mladých skladatelů. Z akce ale sešlo, a tak měl tandem na svou práci rázem výrazně více času.

Opera v nastudování brněnského souboru Ensemble Opera Diversa s pěvkyní Jarmilou Balážovou a hercem Lukášem Riegerem měla nakonec premiéru v roce 2017. Letos toto hodinové dílo o deseti obrazech, které mapují život Němcové od dětství přes komplikované manželství s Josefem Němcem až do spisovatelčiny smrti, uvede v červnu i festival Smetanova Litomyšl.

Babička pro děti? Ve škole jim pusťte raději film

„Operu jsem původně komponovala pro smyčcový kvartet, klarinet a klavír. To téma mi bylo natolik svaté, že jsem nechtěla žádnou modernu a experimenty. Spíš jsem se hudbou snažila dopovědět text,“ říká Lenka Nota. Pro komorní ansámbl Ensemble Opera Diversa, který disponuje dalšími nástroji, ale operu přepracovala. V Litomyšli se pak dílo bude hrát v úplně nové inscenaci – v režii Mlady Kyovské Šerých a s mezzosopranistkou Kateřinou Hebelkovou a hercem Jaromírem Dulavou v hlavních rolích.

Čtěte také

Lenka Nota a Olga Sommerová ve Vizitce hovořily také o knize Babička. „Její jazyk je něco tak neuvěřitelně objevného, ona je básnířka. Tak, jak psala ona, nepsal v polovině 19. století nikdo. Babička se desetiletí předkládá jako četba pro děti, ale děti ten příběh ani jazyk nemůžou pochopit. Dlouho navrhuju, aby se jim ve škole raději pouštěl Moskalykův film Babička z roku 1971. Pak by příběh pochopily a knihu si přečetly v dospělosti.“

Proč má Lenka Nota Boženu Němcovou spojenou s hlubokými tóny, proč postavu Josefa Němce napsala pro herce, nikoliv pro zpěváka, a jak by mohli Němcovou číst muži? Poslechněte si celou Vizitku.

 

Spustit audio