Ladislav Smoček: Bludiště

Nastudování hry Ladislava Smočka Bludiště rozšíří druhou prosincovou sobotu cyklus České drama – jeden z projektů, kterými se stanice Vltava přidává k oslavám rozhlasových devadesátin. Tvůrčí skupina literárně tvorby pro něj připravuje premiéry významných děl české dramatiky druhé poloviny dvacátého století.

Ladislav Smoček patří od šedesátých let k nejvýraznějším a nejdůležitějším osobnostem české divadelní scény, kterou dlouhodobě formuje a spoluvytváří jak svými režiemi, tak původní dramatickou tvorbou. V roce 1965 stál spolu s Jaroslavem Vostrým u zrodu Činoherního klubu a o rok později měla právě na této scéně v autorově režii premiéru aktovka Bludiště, tehdy společně s jeho další hrou Podivné odpoledne Dr. Zvonka Burkeho.

„Pokus o interview před vchodem“, jak sám autor svou hru v podtitulu přiblížil, vyrůstá ze setkání zatrpklého vrátného, střežícího vchod do bludiště a vpouštějícího návštěvníky pouze dovnitř, s mužem, který se vydělí z poslušného stáda příchozích a začne se pídit po zákonitostech bludiště a jeho smyslu.

Vrátný, jemuž úřad propůjčuje malou, ale nespornou moc, se stává zhmotněním vlastní funkce se vší samolibou bodrostí, tupou důležitostí i hrozivou agresivitou, s níž nakonec neodbytného návštěvníka vžene do útrob labyrintu. A samo bludiště se přestává jevit jako neškodná výletní atrakce a postupně se přímo před očima mění v nebezpečný prostor, z kterého není úniku a který člověka, ať chce či nechce, nakonec pohltí.

Situace rozehraná autorem na tomto půdorysu vybízí k interpretacím z mnoha možných úhlů. V době vzniku a prvního uvedení hry zřetelně promlouvala ke skutečnosti společenské i individuální nesvobody; zároveň ji lze číst jako obraz střetu dvou přístupů k životu a světu – jednoho odvozujícího svou podstatu od vyprázdněného systému a druhého, který se pokouší systém kriticky zkoumat – či jednodušeji jako marnou vzporu proti hlouposti, demonstrované důležitosti, agresivitě a mocenské zvůli.

00457881.jpeg

Žádný výklad nemůže být vyčerpávající, a protože hra není vykonstruovaná ani popisná a mnohé v ní zůstává vědomě nedosloveno, je i po téměř padesáti letech stále mimořádně živým a inspirativním dílem.

Režiséra Ivana Chrze přivedly úvahy o rozhlasové realizaci Bludiště k jedinečnému obsazení ústřední dvojice – pro postavu Vrátného získal Michala Pavlatu a pro Muže Ivana Trojana. V dalších rolích se objeví Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Andrea Elsnerová a mnozí další.

Nesnadného úkolu zvukově zhmotnit v rozhlase neviditelné bludiště se ujal hudebník a zvukový designér Michal Rataj. Výsledkem je přesvědčivý zvukový tvar, ve kterém se Vrátný a Muž střetávají u brány svébytného mikrokosmu, jakési černé díry uprostřed tichých lesů, hrozivé i groteskní zároveň.


Osoby a obsazení: vrátný (Michal Pavlata), muž (Ivan Trojan), voják (Viktor Dvořák), dívka (Veronika Kubařová), první dáma (Naďa Konvalinková), druhá dáma (Květa Fialová), venkovan (Jan Skopeček), přírodovědec (Jaroslav Slánský), postava (Radek Holub) a mladá žena (Andrea Elsnerová)

02527945.jpeg

Autor: Ladislav SmočekRežie: Ivan ChrzDramaturgie: Klára NovotnáMistr zvuku: Dominik BudilZvuková a režijní spolupráce: Michal RatajProdukce: Dana Reichová

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.