Kvítek z horroru – recenze

7. červen 2011

Jako poslední premiéru sezony uvedlo Městské divadlo v Brně na své Hudební scéně muzikálovou komedii Kvítek z horroru. Muzikál, který měl světovou premiéru v roce 1982, vznikl podle nízkorozpočtového amerického filmu Malý obchod hrůz z roku 1960.

Současná inscenace Petra Gazdíka má na rozdíl od předchozích dvou nastudování k dispozici špičkové technické vybavení Hudební scény a navíc vyrovnaný herecký soubor, což je na výsledku znát. Přiznejme si rovnou, že hlediska kvality scénáře nejde právě o umělecký skvost. Příběh se odehrává v zapadlém a krachujícím květinářství, kde vedle nerudného majitele pracují také jeho dva pomocníci: půvabná Audrey a naivní mladíček Seymour, jenž dívku platonicky miluje. Děj dostává obrátky poté, co mladík vypěstuje zvláštní květinu, vystaví ji ve výloze a obchod začne prosperovat. Problém je v tom, že květina je zvláštní masožravka, která se živí krví svého pána a později nepohrdne ani lidskou obětí.

Ztřeštěný příběh, na jehož konci jsou pozřeni vlastně všichni protagonisté, však v Městském divadle v Brně nevyznívá trapně. Parodie na různé brakové žánry včetně hororu, červené knihovny či béčkových muzikálů vychází z jednoduchého předpokladu: dobrá satira nepotřebuje přehrávání ani okatou symboliku. Navíc mezi řádky někdy až prostoduše působících textů v překladu Iva T. Havlů cítíme také zobecňující platnost: nejsou to totiž jen zmutované masožravé kytky, co nás v dnešní době může doslova sežrat zaživa.

Otočnou scénu Aleše Valáška tvoří cihlový krámek s obrovskou a pochopitelně i pohyblivou loutkou masožravky, která se v průběhu děje postupně zvětšuje a při zpěvu dokonce pohybuje masivními rty. Hlas nebezpečné rostlině propůjčil Dušan Vitázek, který dostal příležitost také ve vděčné epizodní roli masochistického pacienta na zubařském křesle. Šíleného dentistu alias egoistického přítele slabé Audrey hrál při mnou sledované repríze Igor Ondříček a úlohy roztržitého květinářského pomocníka se s patřičnou vervou ujal Lukáš Janota. Herecky i pěvecky ovšem představení dominovala Alena Antalová jako Audrey, jejíž postava kondenzovala prostoduchost odbarvené blondýnky i efektní jistotu sólové muzikálové zpěvačky.

Brněnský Kvítek z horroru je zábavná a podařená muzikálová podívaná. Jeho dramaturgickou výjimečnost ale v letošní sezoně Městského divadla Brno poněkud oslabuje nedávno uvedená inscenace Měsíční kámen, která rovněž vsázela na posměšné napodobení pokleslých žánrů. Je ovšem pravda, že tentokrát to není parodie pro zasvěcené, ale spíš pro široké publikum.