Konec jedné kapitoly sběratelství moderního designu. Raritní sbírka Michaela Maharama byla vydražena v aukci Sotheby‘s

19. říjen 2021

Americká společnost Maharam udává v posledních letech směr designu i výroby textilií, na jejichž vývoji spolupracuje s předními současnými tvůrci jako Konstantin Grcic, Hella Jongerius, Studio Job a mnozí další. Za poctivou prací a neutuchající vášní k oboru však nehledejte jen produkci krásných látek. Maharam je otevřenou značkou, která inspiruje mnoha svými aktivitami.

A jednou z takových aktivit byla i sběratelská vášeň Michaela Maharama, který značku vlastnil až do roku 2013, kdy jí koupil nábytkářský gigant Herman Miller. Společnost Maharam založil v roce 1903 ruský imigrant Louis Maharam. Poté, co skončil s intenzivní spoluprací s divadly, pro které vytvářel kostýmy, rozhodl se Donald Maharam, otec Michaela, vzděláním textilní inženýr, zaměřit produkci na bytové textilie.

Pod vedením další generace v čele s Michaelem Maharamem udělala značka velký kus práce. V roce 2015 jsem měl možnost navštívit její moderní kanceláře na Manhattanu. V té době už sice vlastnil společnost Herman Miller, Michael Maharam se však stále podílel na jejím kreativním vedení. Kromě současného designu byla v interiéru kanceláří k vidění i řada historických artefaktů, jež Michael Maharam nashromáždil během své sběratelské kariéry. A právě tyto kousky, které vám tady zprostředkováváme na doplňujících fotografiích pořízených během mé návštěvy, zamířily z velké části minulý týden do aukce.

Objekt ze sbírky Michaela Maharama

Pod názvem Design Agenda: The Collection of Michael Maharam nabídla newyorská pobočka Sotheby‘s většinu Maharamovy sbírky. Na 130 položek dražby reprezentuje neobyčejný Maharamův vkus a jeho vytříbený smysl pro design, jeho historii i současnost. Ranné prototypy britského minimalisty Jaspera Morrisona vedle geometrických skulpturálních židlí ikony minimalismu Donalda Judda nebo konstruktivistických experimentů holandského pionýra Gerrita Rietvelda doplňovaly historické motocykly Ducatti nebo BMW. Mezi tím vším stály svítidla od Alvara Aalta, dánský nábytek Poula Kjaerholma a Hanse Wegnera nebo keramické vázy Axela Salta. Nechyběl ani italský poválečný design a užitné předměty od vídeňského mistra Carla Auböcka.

Sbírám ikonické kousky i každodenní design. Jsem zejména fanouškem Geritta Rietvelda a Donalda Judda. Jsou pro mě ve skrze filozofickými tvůrci. Také trávím mnoho času na internetových aukcích hledáním skrytých pokladů.
Michael Maharam o své sběratelské vášni

Dnes již jeho sbírka neexistuje. Téměř celá byla v páteční aukci rozprodána. Nejvyšší částky přes 400 000 USD dosáhl unikátní prototyp konstruktivistické židle z dvacátých let od zmíněného Gerrita Rietvelda.       

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová