Koho chtějí diváci vidět v kině? Hvězdy, nebo postavy?

Z filmu Debbie a její parťačky
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z filmu Debbie a její parťačky

Ženy vystoupily ze stínu. Výrazný trend poslední doby totiž v Hollywoodu představují velké filmy, které se soustředí na ženské hrdinky nebo tým tvořený muži i ženami.

Jak je ale možné, že nikdo nezná jméno nejvýdělečnější ženské herecké star?

Sandru Bullockovou máme tendenci si spojovat především s romantickými komediemi, i když filmy spadající do tohoto žánru v posledních letech už moc netočí. Kariéra Jennifer Lawrencové dlouho stála na kombinaci franšízových sérií a kvalitních komediálních dramat, ale momentálně její úspěch poněkud upadá. Ale řadu dalších jmen, které se objevují v globálních filmových hitech ani neznáme. To zákonitě vede k otázce, jestli herecké hvězdy dnes ještě vůbec hrají nějakou roli v našem rozhodování, zda do kina vyrazit či nikoliv.

Sandra Bullock

Hvězdy, nebo postavy?

Podle britského teoretika a historika Petera Kramera, který se ženskými hereckými hvězdami a jejich významem dlouhodobě zabývá, dnes diváci chtějí v kinech vidět spíš Wonder Woman a ne nutně Gal Gadotovou. Takovému tvrzení nahrává řada faktorů.

„Poslední dobou se množí pochybnosti o tom, zda hvězdy v Holywoodu ještě mají nějaký význam. Ano, jsou důležité pro pořady typu talk show a různé časopisy a samozřejmě existuje spousta médií vybudovaných zejména okolo ženských hvězd. Nicméně o tom, zda mají slavní herci moc nějakým způsobem ovlivnit, jestli vyrazíte do kina, autoři ekonomických statistických analýz pochybují.“

Dalším důkazem budiž skutečnost, že v roce 2013 zanikla tradice každoročního průzkumu společnosti Quigley. Ten mezi provozovateli kin ve Spojených státech zjišťoval, která herecká jména podle jejich soudu zvládnou přitáhnout diváky do kin.

Zoe Saldana

Kramer tak tvrdí, že se dnes mnohem většímu vlivu těší postavy. Publikum například do kinosálů nemíří ani tak kvůli Gal Gadotové jako kvůli comicsové hrdince Wonder Woman. Objevit se v celosvětově úspěšné franšíze jakými jsou například Hvězdné války nebo X-Men tak pro herečky nemusí nutně znamenat velký kariérní průlom.

„Herečkou, která se objevila ve zdaleka nejvíce filmech, které vydělaly po světě okolo miliardy dolarů, je Zoe Saldana. Většina lidí vůbec neví, o koho jde a přitom její filmy vydělaly víc než filmy kterékoli jiné herečky či herce v poslední dekádě. Hrála Neytiri v Avatarovi, který bude mít čtyři pokračování, pak měla roli ve Strážcích galaxie; hrála Uhuru v novém Star Treku. Ale nemyslím si, že by díky tomu někdo dobře znal její jméno.“

Jennifer Lawrence

Vstříc ženským hrdinkám

Udržet dlouhodobé, konzistentní hvězdné kariéry je v současném Hollywoodu čím dál těžší. Fungující strategií tak může být kombinace filmových sérií s kvalitními dramaty, jak ukazuje případ Jennifer Lawrencové. Nicméně i její setrvalý úspěch má v poslední době své limity.

„Jennifer Lawrence mohla být výjimkou, hvězdou, která uspěje téměř se vším, na co sáhne. Komerčně i u kritiků. To ale šlo jen po tři nebo čtyři roky a teď už je to zase na ústupu.“ Na pesimistické prognózy ale v jejím případě může být stále příliš brzy. „Je neuvěřitelné, co už všechno dokázala, s ohledem na její věk. Čtyři nominace na Oscara, dvě velké série a kvalitní komediální dramata, která po světě vydělala stovky milionů dolarů.“
Peter Kramer

Manifesto. Cate Blanchettová jako chameleon zvládá 12 rolí fascinujícího filmového projektu

Z filmu Manifesto, Cate Blanchettová

Přinese 21. století nějaké umělecký manifest? A co zůstalo po těch ze 20. století? Na to se ptá Julian Rosefeldt, který do všech rolí svého projektu pro galerie, web i kina obsadil Cate Blanchettovou.

Výrazný trend poslední doby podle britského teoretika představují ekonomicky silné a výdělečné filmy, které se soustředí na ženské hrdinky nebo rovnocenný tým tvořený mužem a ženou. Takové snímky produkuje jak společnost Disney, která tři filmy nové série Star Wars postavila na dívčí hrdince nebo společnost Pixar, která bývala dřív výhradně pánským klubem.

Uvedený vývoj ilustruje také snímek Debbie a její parťačky, který nabízí ženskou variaci na úspěšnou trilogii Dannyho parťáci. V hlavní roli se objeví Sandra Bullocková a úloha charismatické zlodějky na jednu stranu vypadává z očekávání, která si s touto hereckou hvězdou spojujeme. „Lidé Sandru Bullockovou vnímají trochu nekonzistentním způsobem. Na jednu stranu je miláčkem Ameriky, milou holkou odvedle, která hraje v romantických komediích.

Debbie a jejím parťačkám nechybí styl, ale schopnost překvapit

Z filmu Debbie a její parťačky

Teď loupí ženy. Film Debbie a její parťačky navazuje na trilogii Dannyho parťáci. Tentokrát se chystá krádež klenotů za 150 milionů dolarů na výročním plese Met Gala v New Yorku. Zlodějský all-star tým utvářejí například Sandra Bullocková, Cate Blanchettová, Sarah Paulsonová, Rihanna a mladá hvězda Awkwafina.

Takové filmy ale ve skutečnosti tvoří jen malou část její práce“, připomíná Kramer a upozorňuje na její ceněné role ve filmech Gravitace nebo Zrození šampiona. „Sandra často hraje profesionálky, které jsou zcela pohlcené svou profesí a ve filmech bývá zdůrazněno, že to je profese mužská. V Gravitaci se jako lékařka zabývá medicínským výzkumem. Často ztělesňuje agentky FBI nebo jiné postavy, které vyšetřují trestnou činnost.“ Ale nejvýdělečnější film Sandry Bullockové za celou její dosavadní kariéru obsahuje jen její hlas. A to ještě jen v anglicky mluvících zemích, jinde byla předabovaná. Jsou to totiž Mimoni.