Kletba zlatého květu

25. červenec 2007

Rodinná řevnivost vede k tragédii Čínský režisér Čang I-mou natočil historický velkofilm Kletba zlatého květu jako ohromující podívanou o dávné čínské minulosti. Hýří pohledy na přepychově zařízený palác i nedozírné davy, v zobrazení vášní a strázní se rozmáchl k výšinám bezmála shakespearovským. A obé se míjí účinem. UVNITŘ TRAILER!

Nemá asi smysl Kletbu zlatého květu poměřovat historickou realitou - odehrává se v 10. století, v období zmatků a častého přelévání vladařských dynastií. Možná film postihuje dílčí úkony, vylíčené do nejmenších podrobností - vidíme přípravu koupele, oblékání i stolování, přesuny sklánějícího se služebnictva, slyšíme obřadné oznamování jednotlivých částí dne. Avšak tento aspekt je ryze vnější, jakoby dekorativní. Za tímto zevnějškem, podepřeným též v obraze (komnaty a chodby třpytící se zlatým obložením dokládají bohatství a moc stejně jako rozměrná palácová prostranství či nedozírné plochy posázené kobercem žlutě kvetoucích rostlin), se skrývá vražedné podezírání a mocichtivost.

Císařovna, toužící po náruči nevlastního syna, zjistí, že ji žárlivý manžel pozvolna tráví podávanými čaji - a všichni zúčastnění počnou spřádat vlastní intriky, které by vedly k rozhodujícímu mocenskému zvratu, do něhož však zasáhnou i ponuré síly násilně umlčené minulosti. Režisér se dlouho opájí komorními, převážně dialogickými výjevy, které obnažují postupně rostoucí napětí i úmysly jednotlivých postav. Akrobatické soubojové výjevy jsou tentokrát střídmé, převážně zasazené do přírodního rámce - prchající oběti, lékaře a jeho rodinu, příliš zasvěcené do životu nebezpečných tajností, se snaží dostihnout černí zakuklenci, spouštějící se na lanech jakoby z nebe. S nimi zápolí další zakuklenci, pro změnu odění ve zlatavé zbroji. Prolínání černé a zlatavé, vrcholící v obludném zmaru, se stává určujícím znakem.

Kletba zlatého květu

Tragickému zápolení, jehož obětí se stávají všichni možní následníci trůnu a v němž přežívá jen navždy odcizená panovnická dvojice, však schází shakespearovský vzryv provázející třeba Macbetha. Drtivou osudovost neblahých lidských skutků pohřbily okázalé bojové výjevy, uspořádané v geometricky ohraničených obrazcích a připomínající ze všeho nejvíce počítačovou hru.

Kletba zlatého květu

Čang I-mou obsadil do hlavních rolí vladařského páru Chowa Yun-Fata, známého především z dobrodružných kung-fu historek či z hollywoodských kostýmních velkoprodukcí typu Anna a král nebo Piráti z Karibiku, a svou oblíbenou herečku Gong Li. Jejich postavám přisoudil podřízenost zavedeným pravidlům, pod níž tušíme strnulou pomstychtivost.

Kletba zlatého květu jistě uchvátí vnější výpravností, sotva však strhne, na to je rozvíjená příliš mechanicky. Režisér zvolil kompozičně i barevně vytříbené záběry: statické střídá s pozvolna plynoucími jízdami či monumentalizujícími nadhledy. Uměřeně klasicistní úkony jsou však zbaveny osobitosti, a tím i naléhavosti. Vzniklo tak ohromující, ale současně i ochromené dílo, jemuž neupřeme, že se pokouší vést vnitřní polemiku s hollywoodskými spektákly typu Gladiátora.

Kletba zlatého květu

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailer), HCE

Kletba zlatého květu (Curse of the Golden Flower) drama / akční / romantický / dobrodružný, Čína / Hong Kong, 2006

Režie: Yimou Zhang, scénář: Yu Cao, Yimou Zhang, kamera: Xiaoding Zhao, hudba: Shigeru Umebayashi, producent: William Kong, Weiping Zhang, Yimou Zhang

Hrají: Yun-Fat Chow, Li Gong, Jay Chou, Ye Liu

autor: Jan Jaroš
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová