Johann Wolfgang Goethe: Urfaust. Cupák, Hrušínský, Jerneková a další ve hře o věčném hledání smyslu života

17. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Rudolf Hrušínský
0:00
/
0:00

Drama o nezkrotné lidské touze po poznání, zpupnosti i pokoře, lásce a smrti. Nejstarší dochovanou verzi Goethovy pozdější slavné hry Faust natočil ve studiích pražského rozhlasu v roce 1979 Josef Melč. Do role Markétky obsadil Kláru Jernekovou, do role Fausta Eduarda Cupáka a pokušitelského ďábla Mefistofela svěřil Rudolfu Hrušínskému, který se narodil právě před sto lety. Jako připomínku jeho hereckého mistrovství poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

Rozhlasová úprava a dramaturgie: Jaroslava Strejčková
Osoby a obsazení: Faust (Eduard Cupák), Mefistofeles (Rudolf Hrušínský), Markétka (Klára Jerneková), Marta (Dana Medřická), Duch země (Rudolf Pellar), Wagner (Jiří Pleskot), Žák (Vítězslav Jandák), Frosch (Jan Faltýnek), Alten (Jaroslav Cmíral), Brander (Ivo Gübel), Siebel (Vladimír Hrubý), Valentin (Viktor Preiss), Líza (Daniela Hlaváčová) a kolovrátkář (Jiří Bruder)
Překlad: Jaroslav Bílý
Hudba: Jiří Smutný
Režie: Josef Melč
Natočeno: v roce 1979

Dvacetiletého Johanna Wolfganga Goetha fascinovala postava historického doktora Fausta, samozvaného filozofa, který cestoval Německem v první polovině šestnáctého století, vydělával si převážně magií a záhadně zemřel někdy kolem roku 1540. Mladý Goethe, nejvýznamnější reprezentant literárního hnutí Sturm und Drang, pojal úmysl napsat o Faustovi drama. Tak vznikla první verze později světově proslulého díla, pro níž se vžil název Urfaust.

Hru o věčném lidském hledání smyslu života dokončil pak Goethe až po šedesáti letech. Přesto se na jeviště často vrací i Urfaust, který patří do autorova romantického období. Tvůrci moderního divadla se paradoxně obracejí spíše k této první, komorní podobě faustovského dramatu. Oproti někdy komplikovanému Faustovi je jeho zárodečná verze bližší svou zkratkovitostí a nedořečeností dnešnímu vnímání.

Již v Urfaustovi Goethe vedle prométheovského tématu Fausta vytvořil jímavý příběh oddané lásky, která Markétku přivede do záhuby. Právě tento příběh je obecně z Goethova Fausta tím neznámějším a ne náhodou je i jádrem nejznámějšího operního zpracování Charlese Gounoda.

autoři: Martin Velíšek , Tvůrčí skupina Drama a literatura
Spustit audio