Ödön von Horváth: Soudný den. Strhující hra o věčné lidské touze po vyšší spravedlnosti
Jedna z posledních her Ödöna von Horvátha vznikla v roce 1936. V době, kdy už se dramatik, aktivně vystupující proti fašismu, ve střední Evropě přestal cítit bezpečně. Když odcházel do exilu, odvážel si zkušenost nežádoucího autora, kterého opakovaně napadal nacistický tisk, jeho knihy byly dokonce před očima občanů demonstrativně spáleny. Horváthovu hru poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Než ho stoupající agresivita fašistických radikálů vytlačila z divadel a knihkupeckých pultů v Německu a Rakousku, byl Ödön von Horváth úspěšným dramatikem i prozaikem, který za svou tvorbu v roce 1931 obdržel Kleistovu cenu. Vlastní zkušenost s tím, jak snadno může být člověk bez soudu odsouzen veřejným míněním, pod jehož tlakem se ze sousedů a bližních stává anonymní lynčující dav, se odráží i v dramatu Soudný den.
Hra o vinu a nevinu
Horváth drama zasadil do malé obce na železniční trati, kterou vlaky častěji projíždějí, než v ní zastavují. Pod dusivým drobnohledem tady žije železniční přednosta Hudetz, jehož manželství se starší ženou je oblíbeným námětem místních drbů. Když přednosta způsobí srážku vlaků, po které zůstane víc než deset mrtvých, přiklání se veřejné mínění ve sporu o jeho vinu či nevinu hned na tu, hned na onu stranu. Bez důkazů, ale pokaždé připravené podle potřeby člověka zatratit nebo oslavovat.
Cesta, kterou hlavní hrdina v Soudném dnu musí urazit, aby dospěl do bodu, kdy si dokáže přiznat svou vinu, není přímá. Jak mu předpověděla dcera hostinského Anna, která k železniční tragédii přispěla: „…bude muset spáchat ještě něco horšího, aby mohl být potrestán.“ Tomáše Hudetze po této cestě žene nevyřčená, ale silně pociťovaná touha po vyšší spravedlnosti, která by skutečně dokázala zvážit jeho provinění a vyměřila mu trest, po jehož přijetí by si sám dokázal odpustit.
Světová premiéra Soudného dne se odehrála na konci roku 1937 na jevišti Německého divadla v Moravské Ostravě, v režii Pavla Marxe. Na českých jevištích měla hra v překladu Jarmily Hrubešové svou premiéru v roce 1988. Zatím naposledy uvedl Soudný den soubor Tygr v tísni v roce 2014 v prostoru Nákladového nádraží Žižkov v Praze.
Související
-
Henrik Ibsen: Když my mrtví procitneme. Drama o sochaři, který z lásky k umění zradí lásku k ženě
Miloslav Mejzlík jako stárnoucí a se životem účtující sochař Rubek, který se po letech působení v cizině vrací do zatuchlého prostředí rodného města.
-
Jaroslav Vrchlický: Knížata. České dějiny jako strhující „hra o trůny“ v 11. století
Hra z dramatického období našich dějin, kdy se vlády v Čechách ujal neoblíbený Boleslav III. Ryšavý. Natočeno ke 170. výročí narození autora.
-
Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad. Mistrovské drama s Tatianou Dykovou v hlavní roli
Višňový sad, který mnozí považují za Čechovovo nejlepší dramatické dílo, se v režii Aleše Vrzáka vrací na rozhlasové jeviště.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka