Ödön von Horváth: Soudný den. Strhující hra o věčné lidské touze po vyšší spravedlnosti

11. duben 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Herec Martin Myšička

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Jedna z posledních her rakouského dramatika napsaná v neklidných časech před začátkem druhé světové války. Zločin a trest vydaný na pospas maloměstskému veřejnému mínění. O věčné lidské touze po vyšší spravedlnosti. V hlavních rolích Honza Hájek, Klára Suchá, Václav Vydra, Dana Černá, Martin Myšička...

Osoby a obsazení: Tomáš Hudetz (Honza Hájek), Paní Hudetzová (Dana Černá), Alfons (Martin Myšička), Hostinský (Václav Vydra), Anna (Klára Suchá), Ferdinand (Ladislav Hampl), Lena (Klára Sedláčková-Oltová), Paní Leimgruberová (Jana Boušková), Lesní dělník (Martin Zahálka), Četník (Petr Lněnička), Obchodní cestující (Jiří Suchý z Tábora), Topič Kohut (Jan Krafka), Státní zástupce (Aleš Procházka), Kriminalista (Tomáš Karger), Pochůzkář (Hanuš Bor), Pokorný (Jiří Vyorálek), Host (Jiří Maryško) a další
Dramaturgie: Renata Venclová
Překlad: Jarmila Hrubešová
Režie: Vít Vencl
Premiéra: 11. 4. 2020

Jedna z posledních her Ödöna von Horvátha Soudný den vznikla v roce 1936. V době, kdy už se dramatik, aktivně vystupující proti fašismu, v prostoru střední Evropy přestal cítit bezpečně. Když Horváth odcházel do exilu, odvážel si zkušenost nežádoucího autora opakovaně napadaného nacistickým tiskem, jehož knihy byly na Královském náměstí v Mnichově před očima občanů demonstrativně spáleny.

Ödön von Horváth (1901–1938) v roce 1919

Než ho stoupající agresivita fašistických radikálů vytlačila z divadel a knihkupeckých pultů v Německu a Rakousku, byl Ödön von Horváth úspěšným dramatikem i prozaikem, který za svou tvorbu v roce 1931 obdržel Kleistovu cenu. Vlastní zkušenost s tím, jak snadno může být člověk bez soudu odsouzen veřejným míněním, pod jehož tlakem se ze sousedů a bližních stává anonymní lynčující dav, se odráží i v dramatu Soudný den.

Hra o vinu a nevinu

Horváth drama zasadil do malé obce položené na železniční trati, kterou vlaky častěji projíždějí, než v ní zastavují. Pod dusivým drobnohledem tady žije železniční přednosta Hudetz, jehož manželství se starší ženou je oblíbeným námětem místních drbů. Když přednosta způsobí srážku vlaků, po které zůstane víc než deset mrtvých, přiklání se veřejné mínění ve sporu o jeho vinu či nevinu hned na tu hned na onu stranu. Bez důkazů, ale pokaždé připravené podle potřeby člověka zatratit nebo oslavovat.

Cesta, kterou hlavní hrdina v Soudném dnu musí urazit, aby dospěl do bodu, kdy si dokáže přiznat svou vinu, není přímá. Jak mu předpověděla dcera hostinského Anna, která k železniční tragédii přispěla: „…bude muset spáchat ještě něco horšího, aby mohl být potrestán.“ Tomáše Hudetze po této cestě žene nevyřčená, ale silně pociťovaná touha po vyšší spravedlnosti, která by skutečně dokázala zvážit jeho provinění a vyměřila mu trest, po jehož přijetí by si sám dokázal odpustit.

Světová premiéra Soudného dne se odehrála na konci roku 1937 na jevišti Německého divadla v Moravské Ostravě, v režii Pavla Marxe. Na českých jevištích měla hra v překladu Jarmily Hrubešové svou premiéru v roce 1988. Zatím naposledy uvedl Soudný den soubor Tygr v tísni v roce 2014 v prostoru Nákladového nádraží Žižkov v Praze.

Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Nenechte si ujít kouzlo staré Číny s Hankou Maciuchovou

Ondřej Kepka, režisér a moderátor

Ondřej Kepka

Tajný deník čínské císařovny

Koupit

Románové zpracování životního příběh císařovny vdovy Cch'-si, která se jako mladá dívka Jehonala stala konkubínou císaře a díky mimořádné inteligenci, intrikám i krutosti dokázala postupně vystoupat na vrchol a na půlstoletí se stát faktickou vládkyní Číny.