Ješitnost stranou, architektura není soukromá záležitost, říká Petr Hájek. Při rekonstrukci pokaždé přemýšlí, jak budově neublížit
Se svým architektonickým studiem pracuje na několika projektech zároveň, aktuálně chystá k otevření „koncertní“ vestavbu karlovarských Císařských lázní. Studenty na ČVUT učí experimentovat a stavět se kreativně k problémům, které ještě ani neexistují. Města vnímá hlavně nosem a o Litomyšli, na jejímž zámeckém návrší pracoval – pro leckoho kontroverzně – s laminátem, mluví jako o zázraku. Hostem Ondřeje Cihláře byl ve Vizitce architekt roku 2018 Petr Hájek.
Architekturu studoval na ČVUT i na AVU. Dva různé přístupy ke stejné věci, dva skvělí školitelé Alena Šrámková a Emil Přikryl. Zatímco na prvně jmenované škole získal Petr Hájek znalosti týkající se konstrukcí, na AVU se dozvěděl spoustu zajímavostí o umění 20. století; podle jeho mínění ideální kombinace.
Když mluví o své vlastní pedagogické práci, zdůrazňuje, že žádný učitel architektury dnes neví, na co přesně kvůli rychlému technologickému vývoji studenty připravit. V rámci Laboratoře experimentální architektury tak mladé lidi učí hlavně kreativnímu přístupu k jakémukoliv problému. Leccos si z tohoto procesu odnáší i on sám. „Architektura není soukromá záležitost, poslouží dalším lidem. Byla by chyba nepojmout dobrou myšlenku někoho jiného jen proto, že jsem s ní nepřišel já sám,“ konstatuje.
Jak neublížit pacientovi
V rozhovoru mluvil o práci na hospicu v usedlosti Cibulka, o rodných Karlových Varech, jeho urbanistických záludnostech i způsobu přemýšlení nad výslednou podobou nové vestavby do majestátní budovy Císařských lázní z konce 19. století.
Tamní zbrusu nový koncertní sál vypadá jako rudá pavučina nebo velké zvíře na nožkách, které eliminují vliv venkovního hluku; pro Petra Hájka je ale podstatné, aby celá stavba fungovala i coby vizuální inspirace pro hudební soubory.
Nejdůležitější na všech rekonstrukcích, intervencích a stavbách zasazených do kontextu okolí – ať už jde o budovu DOXu, vodárenskou věž na Letné anebo zámecké návrší v Litomyšli – je podle hosta Vizitky „neublížit pacientovi“. Pro Petra Hájka to bývá velký stres, který opadá tak rychle, jak přicházejí nápady na řešení celého projektu.
Související
-
Logo, židle, stůl – mrknete na ně a máte jasno, říká architekt Martin Hrdina
Brněnské kavárny Tungsram, Art, Alfa, Humpty Dumpty. Těm vtiskl originální podobu architekt a grafický designér Martin Hrdina. Od dětství ho to táhlo k výtvarnému umění.
-
Stavbu zachránit, repasovat, vložit do ní něco nového. To je můj tvůrčí jazyk, říká architekt Franta
Máte rádi funkcionalismus? A chtěli byste ho vidět? Muž z Vinohrad, architekt Petr Franta, nabízí ve své nové knížce příběh pražské Londýnské ulice.
-
Je třeba vrátit se k patnáctiminutovému městu krátkých vzdáleností, říká architekt Osamu Okamura
Osamu Okamura učí architekturu a urbanismus. S Ondřejem Cihlářem mluvil ve Vizitce i o dostupném bydlení a důležitosti sousedských komunit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka