Ješitnost stranou, architektura není soukromá záležitost, říká Petr Hájek. Při rekonstrukci pokaždé přemýšlí, jak budově neublížit

4. květen 2023

Se svým architektonickým studiem pracuje na několika projektech zároveň, aktuálně chystá k otevření „koncertní“ vestavbu karlovarských Císařských lázní. Studenty na ČVUT učí experimentovat a stavět se kreativně k problémům, které ještě ani neexistují. Města vnímá hlavně nosem a o Litomyšli, na jejímž zámeckém návrší pracoval – pro leckoho kontroverzně – s laminátem, mluví jako o zázraku. Hostem Ondřeje Cihláře byl ve Vizitce architekt roku 2018 Petr Hájek.

Usedlost Cibulka, vizualizace

Architekturu studoval na ČVUT i na AVU. Dva různé přístupy ke stejné věci, dva skvělí školitelé Alena Šrámková a Emil Přikryl. Zatímco na prvně jmenované škole získal Petr Hájek znalosti týkající se konstrukcí, na AVU se dozvěděl spoustu zajímavostí o umění 20. století; podle jeho mínění ideální kombinace.

Usedlost Cibulka, vizualizace

Když mluví o své vlastní pedagogické práci, zdůrazňuje, že žádný učitel architektury dnes neví, na co přesně kvůli rychlému technologickému vývoji studenty připravit. V rámci Laboratoře experimentální architektury tak mladé lidi učí hlavně kreativnímu přístupu k jakémukoliv problému. Leccos si z tohoto procesu odnáší i on sám. „Architektura není soukromá záležitost, poslouží dalším lidem. Byla by chyba nepojmout dobrou myšlenku někoho jiného jen proto, že jsem s ní nepřišel já sám,“ konstatuje.

Jak neublížit pacientovi

V rozhovoru mluvil o práci na hospicu v usedlosti Cibulka, o rodných Karlových Varech, jeho urbanistických záludnostech i způsobu přemýšlení nad výslednou podobou nové vestavby do majestátní budovy Císařských lázní z konce 19. století.

Císařské lázně v Karlových Varech, vizualizace

Tamní zbrusu nový koncertní sál vypadá jako rudá pavučina nebo velké zvíře na nožkách, které eliminují vliv venkovního hluku; pro Petra Hájka je ale podstatné, aby celá stavba fungovala i coby vizuální inspirace pro hudební soubory.

Nejdůležitější na všech rekonstrukcích, intervencích a stavbách zasazených do kontextu okolí – ať už jde o budovu DOXu, vodárenskou věž na Letné anebo zámecké návrší v Litomyšli – je podle hosta Vizitky „neublížit pacientovi“. Pro Petra Hájka to bývá velký stres, který opadá tak rychle, jak přicházejí nápady na řešení celého projektu.

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.