Je to studené a odtažité, říká o on-line výuce na UMPRUM Juraj Horváth. To důležité se odehrává v dílnách, tam teď ale nemůžeme

5. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Juraj Horváth, ilustrátor

Jako grafický úpravce nebo ilustrátor se podílel na vzniku mnoha desítek knih. Vede Ateliér ilustrace a grafiky na UMPRUM, provozuje nakladatelství a podílí se na organizaci festivalu malých nakladatelů Tabook. Před několika týdny poslal do světa objemnou publikaci, která ukazuje talent a imaginaci jeho studentů. I o nich mluvil ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem.

Dvacet let je autorem grafického stylu Mezinárodního filmového festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě Juraj Horváth (45), rodák z Bratislavy, absolvent a vedoucí Ateliéru ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM, jenž se se svou ženou Terezou Horváthovou také vede  nakladatelství Baobab a organizuje festival malých nakladatelů Tabook. Devátý ročník se s řadou omezení těsně před uzávěrkami společenského života na začátku října ještě podařilo zorganizovat – a Horváthův domovský Tábor byl opět plný lidí.

„My děláme takzvaný odpuzující program,“ říká se smíchem Horváth. „Je čím dál subtilnější, návštěvníkům chceme představit jemné věci, o kterých se tak často nemluví. Zveme spisovatele, kteří nedávají rozhovor do Vlasty, a stejně se tam lidé hrnou. Ale desátý ročník bude ještě komornější, máme nápady, jak festival ještě omezit,“ konstatuje s tím, že letošní rok přípravy doslova odedřela jeho manželka. Sám byl totiž kvůli operaci mandlí v nemocnici.

Juraj Horváth / projekt TABOOK (spolupráce Jan Čumlivski)

V současné době už je ale fit a se svými kolegy z Ateliéru ilustrace a grafiky zkouší naskočit na vlnu distančního vzdělávání. „V současném učení se hodně prezentuje myšlení, ale to, co člověka posunuje dál u nás na UMPRUM, se odehrává v dílnách. Teď jsme od nich oddělení, nemůžeme se potkávat a navzájem se inspirovat, nemůžeme si porovnávat svoje věci. Je to studené a odtažité. Někdo v sobě samozřejmě má motivaci a zvládá to, ale vyhovující stav to tedy není. Já sám jsem člověk přizpůsobivý, někdy ve mně ale doutná zuřivost.“ 

Kniha má být skromná

Vedení ateliéru převzal Juraj Horváth po svém učiteli Jiřím Šalamounovi jako mladý muž, bylo mu devětadvacet let a nejstarší studenti se mu tak věkem rovnali. V čele stojí už sedmnáct let. Letos na podzim uvedl v život objemnou knihu Codex Aigas, což je kompletní přehled autorských knih a dalších tiskovin vzniklých v jeho ateliéru za posledních patnáct let. Doplněný je o řadu rozhovorů s lidmi s oborem spojenými.

03398746.jpeg

V souvislosti se vznikem publikace Juraj Horváth zmínil i vliv Jiřího Šalamouna: kniha má mít uměřený formát, má být skromná a grafický úpravce by ji svou agresivitou či ideologií rozhodně neměl převálcovat.

Čtěte také

Ve Vizitce dále podrobněji mluvil i o úrovni dnešních uchazečů o studium ilustrace a grafiky na UMPRUM anebo o tom, jaké hosty se snaží dostat na festival Tabook. S tímto festivalem se váže i jeho výběr hudby.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová