Jakub Hrůša se vrací k České filharmonii. Ve světové premiéře uvede Sedmou symfonii Jaroslava Krčka
Jeden z nejúspěšnějších českých dirigentů současnosti Jakub Hrůša se ve středu 14. prosince vrací k České filharmonii. Ve Dvořákově síni Rudolfina uvede světovou premiéru Sedmé symfonie Jaroslava Krčka, druhý houslový koncert Bohuslava Martinů se sólistou Leonidem Kavakosem, a Janáčkovu Sinfoniettu.
Je to skladba, která je typická pro Krčkovo dílo. Kombinuje určitou hloubku a oduševnělost, oproštěnost výrazu. Krček rozhodně není skladatel, který se za každou cenu snaží stavět progresivním. Spíše naopak bych řekl, že mu jde o autentičnost výpovědi. A tady s tou vážnější stránkou, trochu zádumčivou, se pojí určitá hravost. Taková odlehčená nota, která možná souvisí s jeho celoživotním vztahem k folklóru
Dirigent Jakub Hrůša
Krčkova Sedmá symfonie pro symfonický orchestr a koncertantní marimbu je tradičně čtyřvětá. První větu zahajuje jako v klasických symfoniích adagio, na něž navazuje bujaré allegro a na konci se nakrátko adagio vrátí. Druhá věta je meditativní, klidová, záměrně bez žesťových a bicích nástrojů. Třetí část, ve které se poprvé ozve marimba, je scherzózní s krátkými volnými vsuvkami sólové marimby, na kterou bude hrát člen České filharmonie Daniel Mikolášek. Celý orchestr tu dostává prostor pro určitou virtuozitu. Čtvrtá věta se po volném úvodu rozezní v gradované třídobé rychlé části a vyústí až do plného zvuku. Po něm je pak krátká připomínka sólové marimby s následným volným závěrem.
Čtěte také
Stejně jako Sedmá symfonie Jaroslava Krčka byla i Sinfonietta Leoše Janáčka premiérována Českou filharmonií. Poprvé zazněla u příležitosti všesokolského sletu ve Smetanově síni Obecního domu v červnu 1926. Od té doby ji první český orchestr provedl více než 150krát, naposledy pod taktovkou Jakuba Hrůši na Nový rok 2020.
Na rozdíl od Sinfonietty nepatří oba houslové koncerty Bohuslava Martinů k příliš často uváděným skladbám. Česká filharmonie je dosud hrála ani ne desetkrát. První houslový koncert naposledy provedl Frank Peter Zimmermann za řízení Jakuba Hrůši v prosinci 2018, přičemž vůbec poprvé v podání České filharmonie zazněl jen o necelé dvě dekády dříve s Josefem Sukem pod taktovkou sira Charlese Mackerrase. V Druhém houslovém koncertu se naposledy představila Julia Fischer s dirigentem Davidem Zinmanem v březnu 2015. Nynějším sólistou Druhého houslového koncertu Bohuslava Martinů je Leonidas Kavakos. Houslista řeckého původu je napříč světadíly uznáván jako umělec vzácných kvalit, u kterého se bezkonkurenční technika snoubí s podmanivou muzikalitou a interpretační originalitou.
Související
-
Jakub Hrůša hudebním ředitelem Královské opery v Londýně!
Světově uznávaný dirigent s českými kořeny Jakub Hrůša se od září 2025 stane novým hudebním ředitelem Královské opery v Covent Garden.
-
Dirigent Jakub Hrůša získal prestižní ocenění International Classical Music Awards
Nahrávka, kterou Jakub Hrůša pořídil ve spolupráci s Bamberskými symfoniky, byla vybrána jako nejlepší v ostře sledované kategorii Symfonická hudba.
-
Jakub Hrůša uvede na Dvořákově Praze monumentální oratorium Svatá Ludmila
V oratoriu Svatá Ludmila z roku 1886 – na text Jaroslava Vrchlického – se snoubí Dvořákova pokora, hluboká víra a neokázalé vlastenectví.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Sestru se mi nikdy nepodařilo dočíst. Citlivého člověka jsem poslechla až do konce.
Iva Jonášová, ředitelka Vývoje a výroby


Citlivý člověk
Nový román českého básníka, prozaika, překladatele a publicisty, ve kterém se prolínají groteskní a tragické prvky a který vypráví příběh ze žhavé současnosti. Jáchym Topol získal za tento titul Státní cenu za literaturu.