Dirigent Jakub Hrůša získal prestižní ocenění International Classical Music Awards za nahrávku Brucknerovy 4. symfonie
Nahrávka, kterou Jakub Hrůša pořídil ve spolupráci s Bamberskými symfoniky pro společnost Accentus Music, byla vybrána jako nejlepší v ostře sledované kategorii Symfonická hudba.
Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí ohodnotili výkon Jakuba Hrůši a Bamberských symfoniků v silné konkurenci ostatních nominovaných, přičemž v nejužším finále se ocitl například s orchestrem Bavorské státní opery pod taktovkou Kirila Petrenka. Porota ocenila kromě výjimečného uměleckého přednesu i nápaditost ve výběru repertoáru.
Čtěte také
Nahrávka Brucknerovy 4. symfonie, která vznikla během loňského listopadu, je unikátní v tom, že na ní najdeme všechny tři verze tohoto díla, které Bruckner postupně přepracovával, a posluchač je může porovnávat.
Symfonii se přezdívá také „Romantická“ a je velice posluchačsky srozumitelná, inspirovaná přírodními motivy. Ačkoliv se okamžitě stala velice oblíbenou, autor sám ji třikrát revidoval. Podle nového CD se každý může sám rozhodnout, zda pozdější verze je opravdu lepší než dřívější, a třeba si i položit otázku po smyslu a způsobu tvorby.
„Bamberští symfonikové jsou pro interpretaci hudby Antona Brucknera ideální, protože s ní mají velké zkušenosti a mají ji velmi rádi,“ tvrdí Jakub Hrůša a vysvětluje:
„Geneze nahrávky byla taková, že jsem se rozhodoval, kterou verzi zahrát na koncertě, a vybral třetí. Pak mi bylo líto pominout i ty ostatní a navrhl jsem, abychom vše nahráli. Chceme, aby pokud možno každá naše nahrávka standardního repertoáru měla dramaturgicky nějakou přidanou hodnotu. Po kompletu čtyř symfonií Johannesa Brahmse konfrontovaných bezprostředně se čtyřmi posledními symfoniemi Antonína Dvořáka je tohle další počin takového typu. Postupovali jsme v úzkém kontaktu s vydavatelstvím Brucknerovy společnosti a hlavně s předním americkým muzikologem Benjaminem Korstvedtem, který stojí za nejnovějšími vydáními Brucknerových děl. Ten napsal také průvodní slovo do bookletu.“
Raritní komplet obsahuje i bonusové CD, kde jsou navíc i fragmenty tzv. „přechodných“ verzí symfonií, které se normálně nenahrávají, a odložené finále „Volksfest“. Vznikl tak pro posluchače dokonalý obrázek vzniku díla.
Dirigent Jakub Hrůša se do finále prestižních International Classical Music Awards probojoval i loni, a to s nahrávkou Mé vlasti, která vznikla také ve spolupráci s Bamberskými symfoniky.
Soutěž International Classical Music Awards (ICMA) je každoročně otevřena všem audio a audiovizuálním nahrávkám vydaným v daném období ke komerčním účelům s mezinárodní distribucí. Členy poroty jsou šéfredaktoři prestižních hudebních časopisů a zástupci významných kulturních institucí z Německa, Turecka, Belgie, Maďarska, Chorvatska, Velké Británie, Itálie, Švýcarska, Ruska, Lucemburska, Polska, Finska, Rakouska a Španělska (Crescendo, Andante, Musica, Pizzicato, Das Orchester, Scherzo, Musik & Theater ad.). Ceny se udělují celkem v šestnácti kategoriích.
Ceny International Classical Music Awards (ICMA) jsou udělovány pravidelně od roku 2011 poté, co nahradily ocenění MIDEM.
Související
-
Ceny Anděl 2020: Bodovali Lenka Dusilová, Robert Křesťan, jazzman Tomáš Liška a SOČR
Lenka Dusilová v letošních cenách Anděl dle očekávání zabodovala hned v několika kategoriích, umělecké charisma oceněného Tomáše Lišky na vzestupu a cenu má i SOČR.
-
Chtěla jsem zpívat jako Maria Callas. Eva Randová se z tělocvičny dostala do Metropolitní opery
Vystudovala matematiku s tělocvikem a závodně plavala, přesto se nakonec stala světově uznávanou operní pěvkyní. Hostem Vizitky byla operní pěvkyně Eva Randová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.