Jak vydat knihu? U velkého domu, malého nakladatele, anebo svépomocí?

10. září 2018
Knihex 2013 na náplavce v Praze

Vydat svůj titul neobvyklým způsobem láká stále více autorů a autorek. Proč vůbec zvažovat spolupráci s malým nakladatelstvím? Odpověď najdete u hostů ArtCafé.

Občas se říká, že v Česku vychází hodně špatných knih. Hosté ve studiu se však hned v úvodu shodli, že špatné knihy se sice občas vydají, ale není jich převaha. Karolína Voňková, ředitelka knižního jarmarku Knihex, spisovatel Jiří Charvát a Veronika Mahdalová, vedoucí projektu Pointa.cz, jsou přesvědčeni, že malí nakladatelé nemalým dílem přispívají ke kvalitní knižní produkci.

Knižní jarmark usnadní situaci čtenářům i nakladatelům

Knihex ve Vizitce, Karolína Voňková a Vojtěch Mašek. Moderuje Petr Šrámek

Karolína Voňková a Vojtěch Mašek

"Knihex" je vlastně taková kolektivní vizitka „menších nakladatelů“. A nakladatelé mohou na svém stánku prodávat pouze své knihy a časopisy. Případné výjimky je nutné řešit přímo s organizátorkami Knihexu – třeba s Karolínou Voňkovou. Letošní letní Knihex se uskuteční 16. 6. na pražském ostrově Štvanice a při té příležitosti oslaví desáté narozeniny nakladatelství Lipnik. Kromě Karolíny Voňkové přijal pozvání Petra Šrámka i tvůrce komiksů Vojtěch Mašek.

Na kvalitní tituly z menších nakladatelství se dvakrát ročně zaměřuje například knižní jarmark Knihex. „Vznikli jsme už před osmi lety, kdy neexistovala platforma, kde by se menší nakladatelé mohli představit. Situace malých nakladatelů je v tomto ohledu složitější,“ popisuje Karolína Voňková, ředitelka Knihexu. Veletrhem se snaží usnadnit situaci oběma stranám - malým nakladatelům i čtenářům, kteří se mohou seznámit s výběrem zajímavých titulů.  Akce tohoto typu slouží i budoucím autorům. Ti si udělají obrázek o profilech jednotlivých nakladatelů a pak se na ně obracejí s jasnější představou o spolupráci.

Když si autor může složit svůj tým

Lubomír Machala představuje prozaika a básníka Jiřího Charváta

Jiří Charvát - Eskejp: na útěku z kanceláře

Bohemista Lubomír Machala z FF UP v Olomouci představuje prozaika a básníka Jiřího Charváta. Báseň „Co vidíš, když zavřeš oči“ a ukázka z knihy Eskejp „Láska na speedu“ zazněly v autorově podání. Technická spolupráce mistr zvuku Zdeněk Slavotínek. Pořad připravil Jan Sulovský.

Menší nakladatelství snáz zapojí do procesu vydávání i samotného autora a jeho představy. Na tento druh spolupráce se chce zaměřit i Pointa.cz: „Velká nakladatelství mají své stabilní týmy a často autorovi vybírají ilustrátora, editora, grafika. Ti si ale nemusí sednout a to se může projevit na výsledné podobě knihy,“ popisuje Veronika Mahdalová. Další z hostů ArtCafé Jiří Charvát stojí za úspěšným titulem Eskejp: Na útěku z kanceláře. Knihy se za jeden rok prodalo přes 3 000 výtisků a dočkala se dotisku, ještě před vydáním byl příběh nominovaný na Magnesia blog roku. Pro velké nakladatelské domy ale nebyl titul zajímavý.  „Nakladatelství si nedávají velkou práci s posuzováním kvality knihy. Obeslal jsem celou řadu z nich, často mi ani neodepsali zpátky," říká Jiří Charvát.

Chcete být milionářem?

Nejsme businessmani a kniha pro nás není zboží, říkají výtvarníci z nakladatelství Take Take Take

Ilustrátor Jindřich Janíček a knižní grafička Nikola Klímová (Take Take Take)

Pod pražským Vyšehradem se nedávno otevřely brány nového designového nakladatelství a výběrového knihkupectví. Pod názvem Take Take Take tam už několik měsíců vznikají unikátní knížky – unikátní nejen obsahem, ale i vizuální formou a grafickým ztvárněním.

Začínající autoři většinou nemají představu, jak se rozděluje zisk z prodeje knihy. Distributorovi a prodejcům odejde zhruba 50 % z prodejní ceny. Nakladatel, který platí grafika, redaktora, korektora a někdy propagaci titulu, si ponechá okolo 25 %. Tisk se kalkuluje zhruba na 20 % z ceny. A na autora se většinou zbyde 5 - 10 % z prodejní ceny knihy. Nedá se s určitostí říci, že by spolupráce s malým nakladatelstvím výrazně zvýšila profit autora, ale minimálně se sám může do procesů spojených s vydáváním a prodejem snáz zapojit. Jiří Charvát například natáčí videa a dává je na sociální sítě, publikuje úryvky z příběhu, vystupuje s ukázkami. Veronika Mahdalová potvrzuje, že i další autoři berou propagaci do svých rukou: „Zapojují se do propagace, komunikují s bloggery a fanoušky."

Moderátor Tomáš Novotný a hosté Jiří Charvát, Karolína Voňková a Veronika Mahdalová

Poslechněte si celé ArtCafé, do kterého hudbu z polského portálu Beehy.pe vybral Michal Pařízek.

Spustit audio

Související