Jak přilákat sousedovy krtky? V Brně vystavuje Marian Palla, obrazy maluje hlínou
Krtek – na jedné straně odvěký nepřítel zahrádkářů, na straně druhá pravá ruka malíře, básníka, autora básní a hudebníka Mariana Pally. Své obrazy už od osmdesátých let maluje hlínou, a teď je na prozatím největší autorově výstavě uvidí i návštěvníci brněnské Fait Gallery. Plátna kurátoři doplnili Pallovými objekty, kresbami, texty a také autorskou keramikou.
Dívat se na věci a pak je stručně a jasně zaznamenat - obrazem i slovem, jejichž kombinací vzniká komicky evidentní konstatování faktů. To je podstata práce Mariana Pally, jehož výstava ve Fait Gallery nese, stejně jako jeden z obrazů, paradoxní název Malé nekonečno. „Shodli jsme se, že dobře definuje Pallův přístup skromného pozorovatele,“ vysvětluje kurátorka Denisa Kujelová.
V čáře je všechno…
Sedmdesátiletý Marian Palla, vystudovaný kontrabasista a někdejší člen orchestru brněnského Janáčkova divadla, o sobě mluví jako o naivním konceptualistovi a patří do brněnské skupiny kolem umělce a teoretika Jiřího Valocha. Toho už v roce 1971 zaujal svou zřejmou jinakostí Pallův obraz Příroda. Vidět je na něm pouze horizont, jehličnan a text informující o Pallově přítomnosti v přírodě.
Právě této „observační“ metody se malíř – samouk Palla drží nejčastěji. „Když jsem začínal, měl jsem teorii, že když stojím třeba před vrbou, nemá cenu kreslit, jak vypadá a jak je smutná. Stačí, když si před tu vrbu stoupnu a udělám čáru. V té čáře je všechno,“ vysvětluje.
O některých nápadech Mariana Pally se návštěvníci Fait Gallery dozví víc přímo od umělce, a to přes zvukové stopy ukryté pod QR kódy. Palla tu vypráví o zaznamenávání procesu počítání snědených zrnek rýže, o malování větví fíkovníku, o celodenní malbě jedné čáry, o galerijním angažmá svého psa Bruna a také o výhodách hlíny. S tou různými způsoby pracuje od osmdesátých let až do současnosti.
…a technika omezuje
„Malba hlínou je neskutečná věc, je to levné, má to krásnou barvu, pokaždé jinou. Vždcyky jsem si ji nakopal, ale pak jsem zjistil, že nejlepší hlína je z krtinců, protož oni ji zpracují dopředu. Ostatní proti krtkům na zahradě bojují, já se jim tam vždycky snažím něco nechávat, aby se rozmnožili. Jednou jsem tam neměl žádného snad půl roku, a tak jsem hledal na internetu, jak přilákat sousedovy krtky,“ vypráví.
Nástrojem sebevyjádření se Marianu Pallovi stal i čaj, který tehdy pili a se kterým pracovali téměř všichni konceptualisté z brněnského okruhu, a také keramika. Palla o svých keramických objektech mluví jako o programově neužitných, určených pouze k přenášení. S radostí také uvítal, když se mu jeho intuitivně tvořená keramika v peci zbortila. Technika je ostatně prý to největší omezení, které může být.
Malé nekonečno Mariana Pally, na které láká i plátno s nápisem Tento obraz se bude líbit mnoha lidem, je v brněnské Fait Gallery k vidění až do 4. května.
Související
-
Podivuhodný snový svět Jana Švankmajera a Evy Švankmajerové se právě proplétá kutnohorským GASKem
„Cele se poddej svým obsesím. Stejně nic lepšího nemáš. Obsese jsou relikty dětství. A právě z hlubin dětství pocházejí ty největší poklady.“ Jan Švankmajer
-
Pracovna: V ateliéru sklářského výtvarníka, sochaře a designéra Ronyho Plesla
Rony Plesl patří k našim nejlepším tvůrcům skleněné plastiky. Je autorem filmové ceny Český lev, mnoha pivních sklenic a kolekcí pro značky jako jsou Bomma, Rückl, Lasvit.
-
BáSnění Venduly Chalánkové. Marian Palla: Zbabělost, Život, Den, Kámen
Oblíbené básně výtvarnice Venduly Chalánkové.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.