Jak přilákat sousedovy krtky? V Brně vystavuje Marian Palla, obrazy maluje hlínou

5. březen 2024

Krtek – na jedné straně odvěký nepřítel zahrádkářů, na straně druhá pravá ruka malíře, básníka, autora básní a hudebníka Mariana Pally. Své obrazy už od osmdesátých let maluje hlínou, a teď je na prozatím největší autorově výstavě uvidí i návštěvníci brněnské Fait Gallery. Plátna kurátoři doplnili Pallovými objekty, kresbami, texty a také autorskou keramikou.

Dívat se na věci a pak je stručně a jasně zaznamenat - obrazem i slovem, jejichž kombinací vzniká komicky evidentní konstatování faktů. To je podstata práce Mariana Pally, jehož výstava ve Fait Gallery nese, stejně jako jeden z obrazů, paradoxní název Malé nekonečno. „Shodli jsme se, že dobře definuje Pallův přístup skromného pozorovatele,“ vysvětluje kurátorka Denisa Kujelová.

V čáře je všechno…

Marian Palla, Rovnoběžky fousem, 2018, kombinovaná technika na plátně, 120 × 100 cm, sbírka Fait Gallery

Sedmdesátiletý Marian Palla, vystudovaný kontrabasista a někdejší člen orchestru brněnského Janáčkova divadla, o sobě mluví jako o naivním konceptualistovi a patří do brněnské skupiny kolem umělce a teoretika Jiřího Valocha. Toho už v roce 1971 zaujal svou zřejmou jinakostí Pallův obraz Příroda. Vidět je na něm pouze horizont, jehličnan a text informující o Pallově přítomnosti v přírodě.

Právě této „observační“ metody se malíř – samouk Palla drží nejčastěji. „Když jsem začínal, měl jsem teorii, že když stojím třeba před vrbou, nemá cenu kreslit, jak vypadá a jak je smutná. Stačí, když si před tu vrbu stoupnu a udělám čáru. V té čáře je všechno,“ vysvětluje.

O některých nápadech Mariana Pally se návštěvníci Fait Gallery dozví víc přímo od umělce, a to přes zvukové stopy ukryté pod QR kódy. Palla tu vypráví o zaznamenávání procesu počítání snědených zrnek rýže, o malování větví fíkovníku, o celodenní malbě jedné čáry, o galerijním angažmá svého psa Bruna a také o výhodách hlíny. S tou různými způsoby pracuje od osmdesátých let až do současnosti.

…a technika omezuje

Marian Palla, Tento obraz se bude líbit mnoha lidem, 70. léta, kombinovaná technika na plátně, 76 × 60 cm, sbírka Fait Gallery

Malba hlínou je neskutečná věc, je to levné, má to krásnou barvu, pokaždé jinou. Vždcyky jsem si ji nakopal, ale pak jsem zjistil, že nejlepší hlína je z krtinců, protož oni ji zpracují dopředu. Ostatní proti krtkům na zahradě bojují, já se jim tam vždycky snažím něco nechávat, aby se rozmnožili. Jednou jsem tam neměl žádného snad půl roku, a tak jsem hledal na internetu, jak přilákat sousedovy krtky,“ vypráví.

Nástrojem sebevyjádření se Marianu Pallovi stal i čaj, který tehdy pili a se kterým pracovali téměř všichni konceptualisté z brněnského okruhu, a také keramika. Palla o svých keramických objektech mluví jako o programově neužitných, určených pouze k přenášení. S radostí také uvítal, když se mu jeho intuitivně tvořená keramika v peci zbortila. Technika je ostatně prý to největší omezení, které může být.

Malé nekonečno Mariana Pally, na které láká i plátno s nápisem Tento obraz se bude líbit mnoha lidem, je v brněnské Fait Gallery k vidění až do 4. května.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.