Jack staví dům. Retro psychopat padá do negace
Dánský režisér Lars von Trier sází ve svém novém filmu na jistotu – na nadčasové lidské démony a psychopatické extrémy.
Dříve si svůj „fame“ dánský filmař dokázal vysloužit výhradně skrz šokující kombinaci syrovosti a magie v originálním rukopise, silnou výpovědí a reflexí doby především 80. a 90. let, a dalšími, úhybnými proměnami stylu, dotýkající se samotné povahy audiovize a jejich hranic. Kulturní fenomén Dogma 95, k němuž svedl skupinu generačně spřízněných tvůrců, byl výrazem aktivizující, radostné hry, která do koloritu postmoderního umění v druhé epoše nových národních vln v 90. letech příznačně zapadá, a zpětně lze tuto etapu ve von Trierově kariéře poměřovat jako rozhodně podnětnou i stylisticky inspirativní výhru. Obstrukce a formální limity, které si Lars von Trier a jeho kolegové navzájem ordinovali v reakci předchozí „hříchy“ hýřivého stylu a pronikání silného egoismu do samotných děl, mohly se v ideální podobě stát základem takového typu filmů, které budou ryze kolektivní a anti-auteurské. Paradoxy konceptuálního nápadu, který ztroskotal naopak dík silné autorské vynalézavosti, jak pravidla obejít, cestu minimalizované kinematografie nakonec neposunuly dál, ale jistě ji pomohly alespoň teoreticky spolu-definovat. Tento příběh o Dogma 95 se nyní ve filmografii von Triera skví jako memento, jemuž jako by nebyl v poslední době vzdálenějším tvůrcem nikdo jiný než sám jeho iniciátor.
Výkon totální autorské dominance
Od Melancholie (2011) či již Antikrista (2009) jsou nové von Trierovy opusy nesmírně barvitými, formalistními, a nepokrytě až „fašistickými“ výkony autorské dominance – režisér má pod kontrolou všechny složky, tahá za nitky postav-loutek, manipuluje s vyprávěním i jeho možnými interpretacemi, a dokonce, nejen pomocí marketingového obrazu, až úpěnlivě předurčuje, co si o díle může myslet divák. Styl novinky Jack staví dům, který je možný pracovně popsat jako digresivní (odbočkové) vyprávění a který von Trier představil v Nymfomance (2013), se stává metodou, která je vnějškově atraktivní, ale zevnitř jí skrz neomezenou, nesnesitelnou možnost rozbíhavosti hrozí vpád závor slepé cesty.
Masový vrah a „zvrhlý” umělec-stavitel domu Jack, v podání Matta Dillona, ve filmu jako vypravěč vede průběžný dialog se svým posluchačem, patřícím taktéž do fikčního světa filmu, ale symbolicky zastupujícím i pozici diváka, zvídavého a poměrně krotce trpělivého. Metodicky tak lze film sledovat jako jakési auto-terapeutické, esejistické monodrama von Triera promlouvajícího zpoza čtvrté stěny plátna přímo k nám, k publiku. Jackovi ona postava mystického naslouchače, mefistotelského Virgila v podání Bruna Ganze, jehož původem je, jak se spolu s hříšníkem, dozvíme, zasvětí jako z proslulé Danteho Božské komedie, po většinu času spíše sekunduje a neponouká jej k převratným obratům v úvahách o smyslu či etice sběratelsky vášnivého vraždění. V klíčových chvílích, když se však Jack dotýká hrany tabuizovaných přirovnání umění zabíjet k vysoké kultuře, jako by ráznějšími reakcemi mluvil přímo za nás – von Trier jej tak předem ztotožňuje s těmi, kdo v osobně čteném díle ucítí tolik temnoty, vnitřních démonů a zla, že za něj původce nesmlouvavě odsoudí k průchodu peklem a k pádu do hlubin.
Vypočítaná zvrhlost
Když byl Jack staví dům letos představen v Cannes, mimo soutěž, zato s marketingově vděčným varováním na vstupence - tvrdicím, že film zobrazuje explicitní násilí v nebývalé míře – publikum se otevřených reakci nevzdávalo a ze sálů mizely desítky i stovky hlav, dávno před pointou. Čím je film tolik vybočujícím, tolik provokujícím, tolik rozdělujícím? Autoritativním stylem nebo tématem? Odtud právě bije do očí jako na provokující výstavě „zvrhlého umění” problém: ono podezření z vypočítavosti von Trierovy tvorby. Ať už je to nymfomanie, nebo nyní psychopatismus, který se u Jacka projevuje nutkáním k činnosti masového vraždění vedoucího k vytvoření absurdního konceptuálního uměleckého díla, snad po vzoru holocaustu a nacistických „kumštýřů”, na jejichž neblahé pověsti svou provokativní auru von Trier přiživuje (vzpomeňme canneský skandál při uvedení Melancholie), oba tyto fenomény jsou běžnou společností chápány jako krajní, nepřirozené.
Únavně bezemocionální Jack
Von Trier na sebe v rozhovorech explicitně prozrazuje, že se potýká s depresemi, nevyrovnanosti, vnitřní krizí, říkal to už při uvedení ibsenovskeho Antikrista, kterého ovšem zpětně lze vidět jako sice film o zlu, zato krásný a směřující k explozi ozdravné naděje. Stejně jako Melancholii nutno cenit jako ryzí operu o konci světa, plnou magie psychologického napětí à la Bergman mezi dvěma rovnocennými protagonistkami, a se strhující wagnerovskou gradací, jíž se lze snadno podvolit. Vše v jeho novém filmu skoro až s chladným výsměchem chybí. Von Trier v osobním portrétu vraha sází na procesualitu, která mu nad vybranými pěti incidenty, pěti příklady vražd - záměrně ve většině případů “naivních”, podvolených žen – umožňuje vést ony analytické, komparativní, kunderovské, kunsthistorické rozvahy. Celá kompozice se však vzhledem k své nehybnosti stává brzy poměrně předvídatelnou a únavně bezemocionální. To, co si uvědomují tak rozdílné projekty jako legendární McNaughtonův Henry: Portrét masového vraha (1986), Fincherův Sedm (1995) nebo i nedávná Já, Olga Hepnarová (2016), psychopaticky profil lze intenzivně probádat i skrz chronologickou naraci, která navíc film vyzbrojuje energií napětí i možností vidět případ v širších, například dobových souvislostech. Jelikož o Jackovi víme od prvních momentů, že trpí OKP, strachem z nečistoty a psychopatismem, jako by se tím jeho vnitřní tajemství a žánrový potenciál nadobro uzavřel. Jediná proměna se odehrává až v poslední půlhodině celkově dvou a půlhodinového maratonu. Jenomže i inspirační zdroj epilogu – cesta peklem, po vzoru mnohých středověkých a renesančních výtvarných i literárních námětů – je natolik ikonickým obrazem, že se ani zde nedočkáme příliš imaginativních proměn…
Lars von Trier: Rád bych viděl víc pekla. I když v něj nevěřím
Česká kina promítají nový film režiséra Larse von Triera Jack staví dům. Se slavným a skandálním Dánem jsme mluvili o jeho novince, MeToo kampani, nutnosti provokovat i o pekle.
Žádný pomník, jen křehký domeček
Von Trierův psychopatismus a touha po šokování se silně neguji navzájem: sám ve filmu Jack rozvádí téma negativní povahy filmového materiálu, tedy skutečnost, že v negativu je obraz světla tím nejtemnějším bodem. Jako by měla každá pozitivní stránka života či tvůrčího výboje v sobě zárodek své vlastní nicoty - řekněme “únavy materiálu”. Opakuje Dán podruhé, po Nymfomance, obdobný plán a vrací se k retro-hávu a lokální nekonkrétnosti, aby se vyhnul tématu současné Evropy? Nikoli tedy náhodný moment, dle některých kritiků “bilanční” montáže z dřívějších von Trierovych filmů, který se v Jackovi objevuje, ale opakovaná sázka na nadčasové lidské posedlosti a démony jako by potvrzovala dobrovolný autorův eskapismus a odebírání se do uzavřenosti vlastního eklektického světa. Lars von Trier si novým filmem sám sobě nedokázal zamrazit pomník, ale jen křehký hravý domeček, v němž se bez rušení může schovat před převratnějšími výzvami.
Související
-
Rozložená Evropa bez Happy Endu? Nový film Michaela Hanekeho je trpká satira
Nihilismus, nebo realistický náhled? Snímek Michaela Hanekeho Happy End přichází do českých kin.
-
Skvělý francouzský debut Střídavá péče je mrazivá studie domácího násilí
Tísnivé rodinné drama se ve filmu režiséra Xaviera Legranda mění v thriller, kde jde o přežití.
-
Vypadá jako peklo, ale když se přiblížíte… Maďarský režisér Mundruczó o uprchlické noir sci-fi
Thriller z blízké budoucnosti Měsíc Jupitera vypráví příběh uprchlíka, kterého při přechodu maďarských hranic zastřelí policie.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.