SERIÁL

Ivan Martin Jirous: Pravdivý příběh Plastic People

Ivan Martin Jirous, básník, hudebník, signatář Charty 77, „Magor“

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Ivan Martin Jirous s lehkostí a humorem vzpomíná na kultovní hudební skupinu The Plastic People of the Universe. Strhující četbu na pokračování z knihy vůdčí osobnosti českého undergroundu poslouchejte po dobu jednoho týdne on-line. Interpretem je sám Ivan Martin Jirous, kromě něj uslyšíte i neméně charismatický hlas Oldřicha Kaisera.

Mimořádně úspěšnou četbu na pokračování znovu zařazujeme v souvislosti s Festivalem Banát, který letos probíhá ve dnech 21.–24. srpna.

Na přelomu 60. a 70. let minulého století se stal uměleckým vedoucím a manažerem skupiny The Plastic People of the Universe básník a historik umění Ivan Martin Jirous. Po okupaci Československa a v počátcích tzv. normalizace skupina vzhledem ke svému nonkonformnímu vystupování zažívala neustálé perzekuce. Po roce 1970 Plastici odmítli změnit název, charakter svého vystupování i repertoár. Proto jim v roce 1973 úřady odebraly statut profesionální skupiny a později zakázaly veřejně vystupovat.

Josef Karafiát, Jan Brabec, Josef Janíček, Vratislav Brabenec, Jiří Kabeš, Milan Mejla Hlavsa, The Plastic People Of the Universe, skupina, hudebníci (1997)

Pražskou rockovou skupinu The Plastic People of the Universe založil v roce 1968 baskytarista a zpěvák Milan Hlavsa (1951–2001). Zpočátku hráli písně zahraničních kapel, zejména Velvet Underground. Kromě toho se inspirovali hudbou Franka Zappy, Captaina Beefhearta či avantgardního skladatele Edgara Varése. Později k vlastním skladbám skládal hudbu Milan (Mejla) Hlavsa. V textech využívali vlastní básně či verše známých autorů, například texty filozofa a básníka Egona Bondyho.

V roce 1976 došlo k zatčení členů skupiny The Plastic People of the Universe a dalších představitelů kulturního undergroundu. Obvinění za údajnou „protistátní činnost“ a tzv. proces s českým undergroundem měly bezprostřední vliv na vznik Charty 77.

Magor jako jinoch aneb Milovat Humpolec. Po stopách dětství a dospívání Ivana Martina Jirouse

Ivan Martin Jirous

Píše se konec padesátých let a náměstím malého vysočinského Humpolce prochází hubený obrýlený jinoch v černém svetru a v podpaždí si nese knihu. Mladíkovi je patnáct let, chodí do Střední všeobecně vzdělávací školy, zajímá ho literatura, výtvarné umění a historie, neúspěšně se pokouší hrát národní házenou za místní mančaft a o humpoleckém náměstí tvrdí, že se nedá chodit dokola, protože je do čtverce. Jmenuje se Ivan Jirous.

Pohnuté osudy měly i zápisky zaznamenávající působení skupiny nazvané Pravdivý příběh Plastic People. Ivan Martin Jirous je psal v letech 1980–1981. Původní autorský strojopis byl nejpravděpodobněji zabaven při policejních raziích. Stěžejní část však autor stačil namluvit na magnetofonový pásek, který se podařilo vyvézt za hranice. Různé fragmenty zápisků byly publikovány v letech 1983–1984 ve vídeňském exilovém časopisu Paternoster. Po listopadu vycházel text na pokračování ve Studentských listech 1990–1991, knižní vydání je z roku 2008 (nakl. Torst).

První setkání s Havlem i zatýkání a výslechy po Bojanovicích ve vzpomínkách Magora Jirouse

V jedné z kapitol Pravdivého příběhu Plastic People Ivan Martin Jirous líčí hromadné zatýkání účastníků druhého festivalu druhé kultury, bojanovické Magorovy opožděné svatby. A následně také první výslech, který absolvoval na služebně OO VB Praha-Západ ve Zborovské, ve společnosti ukázkových příslušníků StB: „Snad nikdy už jsem se nesetkal s estébákem, který by byl takovým ztělesněním zla jako Koudelka. Ve zlu se přímo vyžíval, i jeho fyziognomie albína s kulatým amorfním obličejem podporovala dojem, že s tebou jedná sám ďáblův pacholek.“

Ivan Martin Jirous

Jirous ale nepopisuje jen ponižovaní a útlaky, umí vhodně, vtipně a bez servítek střílet také do vlastních řad: na přetřes tak přijde nespolehlivost, alkoholismus i sebestřednost jednotlivých undergroundových celebrit, jejich neovladatelné bohémství, bláznovství i naivně krásná hloupost, ze které nakonec vznikala odvaha čelit zmanipulované mase.

Příběh nechtěné kapely za minulého režimu v sobě nese velký přesah, nepředstavuje jen její historii, ale i autentický popis morálně vykloubené doby před rokem 1989.

Účinkují: Ivan Martin Jirous a Oldřich Kaiser

Připravila: Jana Doležalová
Dramaturgie: Jiří Vondráček
Hudba: Milan Hlavsa
Hrají: The Plastic People of The Universe
Režie: Markéta Jahodová

Natočeno v roce 2009.

Spustit audio
autoři: Jana Doležalová, Tvůrčí skupina Drama a literatura