Iluze, která popírá sebe sama. V Brně vystavují díla Theodora Pištěka

Výstava Angelus, výběr převážně malířského díla Theodora Pištěka
Výstava Angelus, výběr převážně malířského díla Theodora Pištěka

Retrospektivní výstava děl Theodora Pištěka od počátku 60. let po současnost je do 12. ledna 2020 otevřená v Domě umění města Brna. Nese název Angelus a je reprezentativním výběrem zejména malířského díla Theodora Pištěka, který doprovází dvě monumentální prostorové instalace.

„Postavení Theodora Pištěka na scéně českého umění je bezesporu výjimečné. Je to dáno řadou důvodů: způsobem práce, rodinným původem, mnohovrstevnatou aktivitou. Patří k silné generaci umělců, která expandovala v 60. letech. V následujícím desetiletí, ve společensky komplikované situaci, rozvinul svoji “realistickou” malířskou řeč, která ho proslavila na evropském i severoamerickém kontinentu. V malování či vytváření kreseb, ale také tvorbě objektů a instalací, pokračuje s překvapivou kreativitou dodnes,“ říká o umělci kurátor výstavy Martin Dostál.

Od hyperrealismu k abstrakci – Kde budu žít příště

Výstava představuje rané výtvarné práce inspirované vnitřním prostorem motoru, obrazy kreslené tuší z přelomu 60. a 70. let, hyperrealistické malby, malby s motivy abstraktních prostor a také ukázky nového cyklu maleb Theodora Pištěka nazvaného Rozhovory s Hawkinsem. Tento cyklus obrazů je vystaven v blízkosti monumentální instalace ve tvaru pyramidy s názvem Kde budu žít příště v hlavním sále Domu umění.

Výstava Angelus, výběr převážně malířského díla Theodora Pištěka

„Pro Pištěka je typická touha vstoupit do obrazu a zjistit, co se děje okolo obrazu nebo v průhledu za ním. Objevuje se ve většině jeho prací. Je to svým způsobem barokní princip, baroko bylo iluzionistické a chtělo rozbít prostor. Ale důležití byli pro Theodora Pištěka i u jeho současníci, se kterými studoval,“ popisuje Martin Dostál Pištěkovu.

Výstavu v pořadu Reflexe: Vizuální umění! komentuje také kurátor Pavel Vančát: „Myslím, že jedno z hlavních slov, které je třeba v souvislosti s Pištěkovými obrazy zmínit, je iluze. Ale je to iluze jiného typu. Vzniká organicky a trochu popírá sebe sama sebe a sebe bortí. Není to jen přelud, ale také komentář sebe sama a obrazu, v rámci kterého se odehrává.“

Automobilový závodník i držitel Oskar

Theodor Pištěk pochází z herecké rodiny, je synem herce Theodora Pištěka a herečky Marie Ženíškové. Po svých předcích zřejmě zdědil svůj genetický repertoár: výtvarný talent a motoristickou vášeň. Jeho pradědečkem byl malíř a autor první opony v Národním divadle František Ženíšek a dědečkem Julius Ženíšek, zástupcem letecké firmy Wright a zakladatel a majitelem firmy Ford Motor Company pro Rakousko-Uhersko.

Výstava Angelus, výběr převážně malířského díla Theodora Pištěka

Pištěk studoval nejprve gymnasium a po čtvrtém ročníku přestoupil na Vyšší školu uměleckého průmyslu v Praze. V šestnácti letech se naučil řídit auto a v osmnácti se po absolvování autoškoly stal členem Automotoklubua až do roku 1973 byl československým reprezentantem v automobilových závodech. Kromě malířství se zabývá prací pro film a divadlo. V 80. letech spolupracoval jako kostýmní výtvarník s Milošem Formanem a za kostýmy k filmu Amadeus dostal Oscara, za kostýmy pro další Formanův film Valmont pak získal cenu Francouzské filmové akademie César. Od roku 1990 byl předsedou výtvarné rady Pražského hradu a navrhl nové uniformy Hradní stráže. Spolu s Václavem Havlem a Jiřím Kolářem založil Cenu Jindřicha Chalupeckého.

Současnou výstavu Angelus v Brně doprovází stejnojmenná kniha editovaná kurátorem výstavy Martinem Dostálem. Do knihy, kterou vydalo nakladatelství Kant, přispěli vedle Martina Dostála také Michal Novotný, Tereza Petišková, Jiří Šetlík a Pavel Vančát.  Výstava artefaktů Theodora Pištěka bude v Domě umění města Brna otevřena do 12. 1. 2020.