Grafický design jako tvůrce české národní identity. A oboje jako téma nového cyklu ČT

9. leden 2024

Jak pomáhá nebo škodí grafický design naší národní identitě? Jak moc je důležitý? A které osobnosti ho u nás i v cizině proslavily? I na tyto otázky odpovídá nový dokumentární cyklus České televize nazvaný Identita. Široké téma je obsahem celkem sedmi pětačtyřicetiminutových částí. Ve vltavské Mozaice sérii představili režisér Jakub Skalický a designér Filip Blažek.

Tvůrci TV cyklu Identita Kudrnovská, Blažek, Skalický, Racek

Název série se rodil v bolestech. Chtěli jsme jím naznačit, jak důležitou součástí naší národní identity grafický design je a jak moc ji v průběhu času ovlivňoval a ovlivňuje,“ vysvětlují tvůrci. Obaly gramofonových desek, knih, různých výrobků, plakáty, poutače, tvary karosérií aut nebo motorek, písmo, nádobí a spousta dalších věcí kolem nás – právě tohle všechno o nás hodně vypovídá. I díky výrazným osobnostem, které se na designové prezentaci Česka podílely a podílejí. Připomeňme například Karla Teigeho, Ladislava Sutnara, Zdeňka Zieglera, Milana Grygara. Jejich originální výtvory se dnes prodávají za obrovské částky. Filmaři s mnohými z nich mluvili a jejich výpovědi zaznamenali na kameru. Předkládaná témata tak zařazují do širokých politicko-společensko-kulturních souvislostí. I tím je cyklus cenný.

Navigační systém pražského metra, autor Jiří Rathouský

Máme na co navazovat a naštěstí jsou tu tvůrci, kteří v nastolené cestě úspěšně pokračují. Víme o několika desítkách designérů, mnozí z nich tvoří v zahraničí, a jsou skvělí. Dělají přitom i nádherné subtilní věci, které získávají ceny po celém světě,“ doplňují autoři cyklu. Vysokou kvalitu českého grafického designu – včetně třeba typografie a tvorby písma – přitom potvrzují i zahraniční odborníci. I ty v Identitě uvidíme a uslyšíme.

Pomoc nebo medvědí služba?

Na otázku, jestli grafický design naší národní identitě spíše pomáhá nebo škodí, pak Blažek se Skalickým odpovídají: „Tak i tak, to jde ruku v ruce. Díky plakátům se třeba v listopadu 1989, v době, kdy média byla ještě pod cenzurou, lidi po celé republice dozvídali, že je tu sametová revoluce. Velkou roli sehrál grafický design i u samizdatu. Na druhou stranu: když vás reklama donutí koupit si něco špatného, tak to není dobře.“

Jedním z témat seriálu je i vzdělávání. „Chceme vysvětlit mladým lidem, jak důležité je prostředí, ve kterém žijí. Zatím jim k tomu ale nic moc nedáváme,“ uzavírají tvůrci dokumentárního cyklu Identita.

Spustit audio

Související