Film se mění – cenzura zůstává. Co se do kin během sta let promítání nedostalo

Film byl od počátků atrakcí, zábavou, návštěva kina sloužila k oddechu a pobavení. Přesto i tuto oblast zasáhl „ochranný dohled“. 

Před čím chránili diváky cenzoři v době Republiky československé? Kdo musel zmizet ze stříbrného plátna v době protektorátu Čechy a Morava? Které záběry musely být vystřiženy a jak se manipulovalo s překlady zahraničních snímků? Cenzura ve filmu v době mocenských režimů, ale také nové, nečekané a často neviditelné formy filmové cenzury v Československu a České republice.

Filmový jazyk i výraz se v čase proměňuje, jak ho manipulovala, usměrňovala a ovládala cenzura v letech 1919−2020 – o tom v třídílném cyklu hovoří Tomáš Pilát s filmovými odborníky: Janem Jarošem, Václavem Březinou a Janem Jírou, Janou Podskalskou a Slávkem Horákem.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více o tématu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.