Fellini 100. Básník a klaun italského filmu slaví velké výročí
Dvacátého ledna uplyne 100 let od narození velikána italské kinematografie, režiséra Federica Felliniho, autora kanonických filmů jako Silnice, Sladký život nebo Amarcord.
Filmy Federica Felliniho, rodáka z provinčního Rimini, jsou bytostně spjaté s jeho vlastními životními osudy a viděním světa. Fellini si sám psal scénáře a kreslil karikatury i skici, které určovaly estetickou stránku jeho snímků. Ty ho také původně přivedly ke kreslení plakátů pro lokální kino a posléze i ke spolupráci s Robertem Rosellinim a k filmu Řím, otevřené město (1945), ke kterému psal scénář. Začínal tak spolu s dalšími tvůrci slavné neorealistické etapy italského filmu.
Smysl pro pouliční rej a populární show stejně jako pro modernistické obrazy
Klíčovými prvky Felliniho tvorby byly (i tzv. pokleslé, pouťové) podoby zábavy a show a osobního prožitku z ní, ale jeho filmy obsahují reflexi tvůrčího procesu a práce a působení médií. A také jistou tendenci k nostalgii. Stejně tak ho formálně charakterizuje časté upozadění kauzálního, kontinuálního vyprávění ve prospěch volněji svázaných kapitol, scén a výtvarně pojednaných obrazů, které spojuje daleko spíš jednotná emoce než narace.
Základním kánonem je podle Jaromíra Blažejovského z Masarykovy univerzity pětice Silnice (1954), Cabiriiny noci (1957), Sladký život (1960), Osm a půl (1963) a Amarcord (1973). Zároveň, jak říká ve vltavskému pořadu Reflexe, se podle něj dnešní generace filmových studentů vztahuje k Fellinimu mnohem chladněji, poněkud jako k povinné četbě.
Od hříšného Říma k historické sci-fi
Sladký život je film, který měl zpočátku povahu velkého domácího skandálu, ale nakonec měl oslnivou premiéru v Cannes a následně se stal legendou, která má stále velký vliv na životní styl, pověst a statut Říma, názvy lifestylových časopisů i celosvětový slovník. (Jeho vedlejší postavou je totiž bulvární fotograf jménem Paparazzo.) Není ale oslavou hédonismu, neboť novinář, hlavní postava filmu, je ztracený v soukolí světa, do kterého se vrhl. Osm a půl je jedním z klíčových děl modernistického filmu prolínající vnitřní svět se světem vnějším. Satyricon je Felliniho adaptace Petronia, režisér sám k němu v rozhovoru řekl, že to, že nemá s předlohou moc společného, bere jako poklonu, ne jako výčitku. A že dílo bere jako svůj „pokus o historickou science-fiction“.
Zkouška orchestru (1978) je Felliniho satiricko-politický film, pokud uchopit ducha doby a její obavy. Na zkoušce orchestru, který je sdružený v odborech, v něm dojde ke vzpouře proti dirigentovi. Film je reflexí pohybů společnosti v dekádě následující po roce 1968.
O dalších polohách Felliniho tvorby, stálých spolupracovnících a dalších tématech se dozvíte ze záznamu pořadu Reflexe. Ten se totiž tak úplně nedrží Felliniho výroku, že „o filmech by se nikdy nemělo mluvit“, protože se tím jeho obrazy redukují…
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Jiří Bartoška v hlavní roli hry o osamělosti a naději na americkém předměstí
-
Mám se tě bát Ailo? Poslechněte si rozhovor s umělou inteligencí, který získal Novinářskou cenu!
-
Antoine de Saint-Exupéry: Válečný pilot. Příběh nesmyslného a málem sebevražedného průzkumného letu
-
Tomáš Dianiška – Igor Orozovič: Bezruký Frantík. Příběh o silné vůli a boji s handicapem
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.