English Chamber Orchestra a Emanuel Ax

English Chamber Orchestra

Po rovných čtyřiceti letech přijíždí na Pražské jaro teprve podruhé v jeho historii slavný English Chamber Orchestra, jemuž patří jedno z výsadních míst v londýnském hudebním životě i na mezinárodní scéně už od jeho založení v roce 1948.

Těleso, působící pod nynějším názvem od roku 1960 a těšící se stálému patronátu prince waleského, je kromě svých uměleckých aktivit neodmyslitelně spojeno také s nejprestižnějšími ceremoniálními okamžiky ve společenském životě britského království. Jeho současnou uměleckou vedoucí (teprve čtvrtou v historii ansámblu) je houslistka Stephanie Gonley, známá též svými sólovými nahrávkami kompletu Bachových Braniborských koncertů a partnerskou spoluprací s Maximem Vengerovem při interpretaci Mozartova Concertone pro dvoje housle C dur, KV 190. Mezi blízké spolupracovníky orchestru patřil až do své smrti nejvýznamnější z anglických skladatelů minulého století Benjamin Britten, dirigenti věhlasu sira Colina Davise, Vladimira Ashkenazyho či sira Charlese Mackerrase a Daniela Barenboima, s nimiž účinkoval při zmíněné návštěvě Prahy v roce 1966. Stejně jako tehdy, i tentokrát tvoří osu festivalového programu hudba jubilujícího W.A. Mozarta.

English Chamber Orchestra

Jistou příchuť pikantnosti má skutečnost, že také letos uslyšíme v podání Anglického komorního orchestru přelomový Klavírní koncert Es dur, KV 271, dokončený v měsíci Mozartových jednadvacátých narozenin a otevírající řadu jeho zralých koncertantních skladeb z období dospělosti. Zatímco v roce 1966 byl dirigentem a současně sólistou tohoto koncertu teprve na prahu své hvězdné kariéry stojící čtyřiadvacetiletý Daniel Barenboim, letos zazní v podání Emanuela Axe, který ve svých sedmapadesáti letech představuje absolutní světovou klavíristickou špičku.

Rodák ze Lvova odešel ještě v dětském věku s rodiči do Kanady, odkud záhy přesídlil do New Yorku, kde souběžně se studiem na vyhlášené Juilliard School navštěvoval Kolumbijskou univerzitu. Hudební svět na sebe poprvé upozornil v pětadvaceti vítězstvím v Rubinsteinově soutěži v Tel Avivu, po němž už následovala řada oslnivých úspěchů na světových podiích, vroubená sedmi cenami Grammy (naposledy v roce 2003 za výběr z Haydnových sonát, za které obdržel stejný zlatý gramofonek už deset let předtím).

Emanuel Ax

Pražské jaro hostilo Axe poprvé v roce 1993. O deset let později elektrizovalo jeho pianistické umění hudbymilovné Pražany i kritiku v samostatném seriálu, ale Axovy vyhlášené mozartovské perličky jsme poprvé slyšeli v roce 2004, kdy při hostování s orchestrem BBC fascinoval podáním skladatelova Koncertu G dur, KV 453. Tentokrát to Emanuel Ax Mozartovým ctitelům i fanouškům jeho vlastní hry vynahradí hned dvojnásobně: na stejném večeru s britským orchestrem v pátek 26.5. v Rudolfinu přednese ještě poslední skladatelovo velké dílo věnované klavíru - Koncert B dur, KV 595, dokončený v roce skladatelova úmrtí 1791. Do třetice uslyšíme Axova Mozarta společně s díly Ludwiga van Beethovena a Fryderyka Chopina i na jeho nočním koncertu, který se ve Dvořákově síni uskuteční o dva dny později..

Na večerech English Chamber Orchestra zazní klavírní koncerty nejvýznamnějšího letošního hudebního jubilanta v zajímavém spojení se skladbami dvou současných britských skladatelů, z nichž Sheer dvaasedmdesátiletého Anthonyho Gilberta bude na Pražském jaru provedeno ve světové premiéře.