Emília Rigová: Baví mě vést s divákem dialog

14. listopad 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Emília Rigová a David Tišer

Když byla malá, odmítala být Romkou. Emília Rigová totiž viděla, jak se děti ve škole svým romským spolužákům posmívají. Osud to ale zařídil jinak, dnes je z ní konceptuální výtvarnice, která se věnuje tématu romské identity – a stala se laureátkou Ceny Oskára Čepana 2018, která je udělovaná slovenským umělcům do 40 let.

Posledních pět let se ve své tvorbě zaobíráte romskou identitou a hlavně apropriací romského těla v dějinách západní kultury ve výtvarném umění. Proč jste se pro tento typ umění rozhodla?

„Tématu se věnuji kvůli tomu, že já sama jsem Romka a tak vím, o čem je celá problematika romské identity a přijetí romské kultury.“

Baví Vás vyjadřovat se trochu kritickým způsobem k tomu, kdo jste a jak sama romskou problematiku vnímáte?

„Baví mě vést s divákem dialog. V rámci sémiotiky mu podsouvám nějaké věci a vlastně jej v té rovině diváka znejišťuji. Nutím ho přemýšlet o tom, co vlastně vnímá a odkud to pochází.“

Vy se ve Vašich dílech zaměřujete na romskou identitu. Je Vaší snahou změnit pohled majority na Romy?

„Obraz Roma, nebo Romky, máme všichni hluboko v mysli zakotvený. Romka bývala znázorňována jako sexuální dračice či femme fatale. Jenže to není pravda. Já používám tyto staré, stereotypní obrazy - staré líbivé pohlednice či naivní portréty – a pak ten stereotyp rozbíjím.“

Paní Rigová, od roku 2012 jste začala s osobním projektem s názvem Bári Raklori. To je Vaše romské alter ego. Jaký je jeho význam?

„'Bári' znamená velká a 'raklori' znamená dcera (nebo v mužském provedení jako 'rakloro syn'). Dcera neromských rodičů. A tato přezdívka, kterou používám, je odrazem toho, že je to takový statement, od začátku…

Dalo by se říci, že chcete svojí tvorbou propojit svět Romů se světem majority?

„Tvrdit, že něco je pouze romské a něco pouze neromské, je hloupost. Podle mě je všechno propojené a hlavně romská identita je hodně fluidní.“

Všeobecně Vašimi díly bojujete proti předsudkům majority vůči romské menšině. Takovým příkladem je i Vaše video performance, při kterém zvracíte tekuté zlato. Snažíte se u všech děl, aby neměly jej jednu výpovědní hodnotu?

„Možná je to výpověď o tom, co se v současnosti děje. Zlato uvnitř nás. To se dá vyčíst v různých sémiotických vrstvách. Nakonec je to výpověď o celé společnosti. Nemusíme to primárně vnímat jen přes to romství či přes romskou identitu.“

autor: mst
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.