Echt – film o malíři Janu Mertovi. Byla to příjemná rodinná záležitost, říká režisér–syn Tomáš Merta
Echt – film o malíři Janu Mertovi. Tak se jmenuje dokument Tomáše Merty, který se po premiéře na jihlavském festivalu vydává na cestu českými kiny. Jde o další z rodinných portrétů, které o sobě točí členové jedné rodiny. Taková věc bývá dost ošemetná, i když na druhou stranu může takový film být upřímnější, než kdyby byl jeho tvůrem někdo zvenčí.
Jaké to je, točit o tak blízkém člověku, jako je vlastní otec? A z druhé strany, je jednodušší otevřít se v dokumentu synovi, než cizímu člověku? Jakou roli hraje ve filmu a v životě Jana Merty jeho manželka? A kde je rozdíl mezi uměleckým dílem a obyčejným předmětem? Poslechněte si celý rozhovor.
Myslím, že je potřeba vnímat všechno znova, i obyčejné předměty, které se můžou stát součástí nějakého umění. Ale musí tam dojít k nějaké transformaci.
Jan Merta
Související
-
Malíř Jan Merta: Bojím se, že se lidi budou bát. Strach zkresluje myšlení i pohled na skutečnost
Putine, jdi do háje! To byla jedna z prvních vět, které malíř, jenž do kontextu českého výtvarného umění vstoupil na začátku 80. let, ve Vizitce pronesl.
-
Pracovna: V ateliéru malíře a grafika Patrika Hábla
Výtvarník Patrik Hábl (1975) patří na naší umělecké scéně k nejvýraznějším malířův střední generace. Znají ho ale i za hranicemi.
-
Snažím se najít přitažlivost v neuchopitelnosti, říká malíř Josef Bolf
Syrová až děsivá poetika a temné scenérie. Tak bývá často charakterizováno dílo malíře Josefa Bolfa. Aktuální výstava v pražském DOXu nese název Melancholie vnějších mezí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.