Snažím se najít přitažlivost v neuchopitelnosti, říká malíř Josef Bolf
Syrová až děsivá poetika a temné scenérie. Přesně tak bývá často charakterizováno dílo malíře Josefa Bolfa. Aktuální výstava v pražském DOXu nese název Melancholie vnějších mezí a je tvořena především díly menšího formátu. Co jeho práci inspiruje? Z čeho nejvíc těží? A jak se jeho dílo proměňuje v čase? Poslechněte si celý rozhovor.
„První malé formáty asi vznikly tak, že jsem něco zkoušel nebo jsem měl nějaké ústřižky pláten, které jsem nechtěl vyhodit. Postupně se to ale změnilo a z toho, co bylo marginální, se staly věci, na které jsem se začal víc soustředit. Ve finále je to tak, že je to vlastně jedno, jestli je ten obraz velký nebo malý, věnuji jim stejně pozornosti a možná někdy i času,“ vysvětluje Josef Bolf.
„Kdysi jsem se snažil soustředit na okamžiky a věci, které mi nebyly úplně příjemné a týkaly se osobní zkušenosti, byly limitní nebo na hranici něčeho, co si člověk nechce přiznat. Byla tam i výrazná práce se vzpomínkami. Vycházel jsem z dětství, které jsem strávil na pražském sídlišti. Postupně se to proměnilo a teď jsou ty obrazy skládané způsobem, jako když se pokoušíte někomu vyprávět sen, ale zároveň se vám do toho plete něco, co jste prožili během dne. Je to taková snaha o nalezení momentů, které jsou přitažlivé v tom, jak jsou neuchopitelné.“
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Miroslav Hlaučo: Letnice. Poslechněte si četbu z vítězné knihy Magnesia Litera
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
Deník zloděje. Autobiografický příběh padlého anděla Jeana Geneta
-
Peter Karvaš: Sedm svědků. Detektivka ve hvězdném obsazení otevírá otázky po občanské odpovědnosti
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.