Dramatická historie ostravských divadel malých forem

Nejspíš by to do tehdejšího hornického města nikdo neřekl, ale Ostrava byla v šedesátých letech živnou půdou pro divadla malých forem. Páteční večer věnujeme tomu nejznámějšímu, tedy divadlu Waterloo, které jako by už svým názvem předznamenalo vskutku dramatickou a nečekanou tečku dostavivši se vlastně až po vynuceném konci divadla. Epilog zahrnoval čtyři podmíněné tresty a čtyři tresty tak zvaně natvrdo za originální jevištní názor.

Vysíláme 16. prosince ve 20:00.

Obžaloba samozřejmě obvinění formulovala jinak, ale nepředbíhejme. Divadlu Waterloo se dařilo, soubor byl talentovaný, plný nápadů a diváci bojovali o vstupenky. Úhelným kamenem se ovšem stala premiéra muzikálu Syn pluku. Ano, správně, muzikálu na motivy v padesátých letech slavné dětské knížky Valentina Katajeva. Aktéři si na jevišti dělali legraci z mnoha věcí, ale především z podivného Katajevova přesvědčení, že největším štěstím pro dítě ve válce je pobyt mezi partyzány. Ke všudypřítomné popularitě přispěla navíc skutečnost, že kniha byla v padesátých letech povinnou četbou, takže obecenstvo všem narážkám na absurditu díla dobře rozumělo a skvěle se bavilo.

Podívejte se na rozhovor s Ivanem Binarem o představení Syn pluku:

Syn pluku měl řadu repríz a v deníku Nová svoboda vyšly pochvalné recenze. Jenomže přituhovalo. Podivné administrativní překážky vedly ke zrušení divadla, jež bylo chápáno jako v té době tak častý a nikým nevyslovovaný ZÁKAZ, a události nabraly nejen na rychlosti, ale taky na dramatičnosti. Což je na divadle správně, ovšem v reálném životě už to tak být nemusí....

Čtěte také: Nejlepší divadlo a tanec roku 2016. Bobříci a Tygr v tísni LETÍ!

V říjnu roku 1970 uspořádal časopis Tramp, kde působili Ivan Binar a Petr Podhrázský, společně s bývalým Waterloo sraz na venkovské chalupě. Dnes bychom řekli soukromá párty. Na program třídenní akce byly zařazeny také ukázky z proslulého muzikálu Syn pluku, ovšem - jak říká spisovatel Ivan Binar - pravděpodobnost, že mezi šedesáti lidmi byl tehdy taky snaživý informátor, hraničila s jistotou. A mocipáni potřebovali předvést, jak to dopadne s těmi, kdo myslí samostatně. Udělali bububu, pokračuje Ivan Binar, ale to bububu stálo za to....

02599986.jpeg

V obžalobě zahrnující celkem deset osob je uvedeno: Obžalovaní z nepřátelství k socialistickému, společenskému a státnímu zřízení republiky dne 10. 10. 1970 v Lískovci nad Moravicí před nejméně dvaceti posluchači uvedli písně z parodie na knihu Valentina Katajeva Syn pluku, jejíž obsah hrubým způsobem znevažoval Sovětský svaz a jeho armádu.

Jak to všechno dopadlo, dovíme se v Pátečním večeru 17. prosince. V pořadu hovoří tehdejší herci, režiséři, scénáristé a muzikanti Ivan Binar, Petr Ullmann, Edward Schiffauer, Pavel Veselý a také rozhlasový redaktor Zdeněk Milt, kterému se v 70. letech podařilo zachránit několik archivních záběrů nebo současná ředitelka divadla Komorní scéna Aréna Renáta Huserová. Kromě divadelních písní zazní například úryvky z legendárního představení Syn pluku nebo záznam ze setkání všech protagonistů po listopadu 1989.


Připravila: Dagmar MisařováDramaturgie: Eva LenartováRežie: Simona NyitrayováZvuk: Marek HoblíkProdukce: Olga JancováV ostravském rozhlasovém studiu vyrobila Tvůrčí skupina Drama a literatura.