Divadlo na Vinohradech terčem sarkastického výpadu. Odehraje se tu Pronásledování a umučení dr. Šaldy od Karla Steigerwalda
Světovou premiéru si hořká tragikomedie Pronásledování a umučení dr. Šaldy odbyla před dvaceti lety ve Stavovském divadle v Praze. Národní divadlo tehdy zatajilo jméno autora a anonymní dílo automaticky vyvolalo kýžené spekulace. Později odtajněný spisovatel a novinář Karel Steigerwald se teď dočká dalšího uvedení své hry, a to už tento pátek na Studiové scéně pražského Divadla na Vinohradech.
„Je to čistá komedie pálící do vlastních řad. Je to pro mě zábavné setkání, protože jak ty hry Karla Steigerwalda znám a z určitého úhlu jim rozumím, tak vstupuji do známého terénu, který je současně úplně jiný,. A to je hrozně zábavná situace,“ říká režisér Šimon Dominik, který už má za sebou tři režisérské zkušenosti s hrami Karla Steigerwalda.
Není nic lepšího, než si dělat srandu sám ze sebe. Člověk, který se neumí zasmát sám sobě, je nějakým způsobem nešťastný.
Marek Holý
Do hlavní dvojrole (ředitele divadla a dramatika) byl obsazen Marek Holý. „Nikdy bych nechtěl být ředitel divadla,“ komentuje jednu ze svých postav a dodává: „Je to skvělé v tom, že člověk může použít oba úhly pohledu těch dvou postav, které spolu bojují. A v tom je právě ta komika – kde je nepochopení, to je vždycky legrační.“ Pro Marka Holého je tato inscenace prvním hereckým setkáním s Karlem Steigerwaldem, ale dle všeho si ji velmi užívá: „Musím říct, že už od prvních stránek toho textu jsem se strašně bavil a moc jsem se těšil na to zkoušení, protože střílením do vlastních řad je ta hra prošpikovaná celá. A není nic lepšího, než si dělat srandu sám ze sebe, protože člověk, který se neumí zasmát sám sobě, je nějakým způsobem nešťastný. My se od začátku do konce smějeme sami sobě, což je skvělý.“
Kým se Karel Steigerwald inspiroval při psaní postavy dr. Šaldy? A zapojil se nějak do příprav inscenace? Poslechněte si celý rozhovor s režisérem Šimonem Dominikem a hercem Markem Holým.
Související
-
Annie Ernaux poprvé na české scéně. Divadlo MeetFactory zpřítomní v Obyčejné ženě vzpomínku na matku
Pražské Divadlo MeetFactory nastudovalo text francouzské držitelky Nobelovy ceny za literaturu Annie Ernaux Obyčejná žena, v němž se autorka vyrovnává se smrtí matky.
-
Istanbulská úmluva vzbuzuje vášnivou polemiku. Do debaty se nyní zapojuje A Studio Rubín
Po inscenacích Jenom matky vědí, o čem ten život je a O bílých heterosexuálních mužích, kteří jedí maso přichází Barbara Herz s další společensky angažovanou hrou.
-
Co když chybí ti nejbližší? Činoherní klub demonstruje konvenční touhu po štěstí nezadaného gaye
Je vám skoro třicet, všechny kamarádky se vdávají a vy jste stále nenašel svůj vysněný protějšek. Jak se s tím vyrovnat?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka