Bojíte se opery, protože je stará, těžká a chlupatá? Přijďte na Adama a Evu, říká režisérka Linda Hejlová Keprtová
„Plné ohně, ducha a života,“ těmito slovy kdysi hodnotil Wolfgang Amadeus Mozart Myslivečkovo oratorium Adam a Eva. Ocenil především melodickou vynalézavost a také průzračnost a přehlednost hudebního jazyka. Dílo bylo poprvé uvedeno v roce 1771 ve Florencii, u nás se novodobé české premiéry dočkalo v roce 2023 v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Právě liberecký operní soubor s tímto mimořádným dílem hostuje na 16. ročníku Festivalu OPERA.
Představení se uskuteční dnes v 19 hodin ve Stavovském divadle v Praze.
Liberec hraje srdcem.
„Pro režiséra je to trošku oříšek a zároveň velká výzva, protože toto oratorium nemá dramatický děj. Není napsané tak, že nějak začne a nějak skončí ve smyslu děje tak, jak jsme zvyklí na divadle. Je to sled árií. Na začátku se tam stane ten hřích, který všichni známe, Eva prostě kousne do jablka. Celým oratoriem se nese linka, jak k tomu každý přistupuje,“ líčí režisérka Linda Hejlová Keprtová a dodává: „Tady ta režie chtěla obrovskou dávku fabulace. (…) Pokud se někdo bojí opery, protože je to staré, těžké a chlupaté, ať přijde na Adama a Evu.“
Související
-
Collegium 1704 zahájilo sezónu Myslivečkovým veledílem. Poslechněte si záznam oratoria
Oratorium Abraham a Izák Josefa Myslivečka zaznělo v polovině října v Praze. Přinášíme záznam.
-
Akcent± v opeře 2024: Rok české hudby se Smetanou, Platée, rodinný Pinocchio
Saša Michailidis se ptá divadelní a hudební kritičky Radmily Hrdinové, operní publicistky Heleny Havlíkové a vltavského redaktora Daniela Jägera.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.