Akcent± v opeře 2024: Rok české hudby se Smetanou, Platée, rodinný Pinocchio
Saša Michailidis se ptá divadelní a hudební kritičky Radmily Hrdinové, operní publicistky Heleny Havlíkové a vltavského redaktora Daniela Jägera. Rok české hudby s cyklem oper Bedřicha Smetany v ND moravskoslezském, Dvě vdovy na Smetanově Litomyšli, přehlídky Musica non grata, Opera Nova, Dny nové opery Ostrava, Janáček Brno 2024. Opera Platée v ND Praha, Šarlatán Pavla Haase v ND Brno a dvě původní díla Komenský a Pinocchio v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích.
Radmila Hrdinová
divadelní a hudební kritička
- Nej událost a osobnost
- Rok české hudby: dokončení projektu Musica non grata v ND Praha, Opera Nova v ND Praha, Dny nové opery Ostrava a cyklus Opery terezínských skladatelů v NDM Ostrava, festival Janáček Brno 2024
- ND Praha: Platée Jeana-Philippa Rameaua ve Státní opeře, inscenace dua SKUTR a hudební nastudování Václava Lukse, výkon Marcela Beekmana v titulní roli, ale i Olgy Jelínkové, Michaely Zajmi, Lukáše Zemana a dalších
- NB Brno: Rusalka Davida Radoka a Marka Ivanoviče a původní opera Ľubici Čekovské Here, I am Orlando v režii Jiřího Heřmana, zkomponovaná na objednávku NDB s aktuálním tématem genderu, s výkonem Markéty Cukrové a Maayana Lichta
- Hurvínek prodává nevěstu – rodinná inscenace vytvořená ve spolupráci s Divadlem S+H Praha k Roku české hudby
- NDB Ostrava – především nutno ocenit projekt k Roku české hudby – jediné kompletní uvedení všech dokončených oper Bedřicha Smetany u nás, a to ve vlastních inscenacích – výsledek desetileté soustavné práce opery NDM
- Jihočeské divadlo ČB –uvedení dvou původních! děl během jednoho roku, a to Jan Jirásek: Komenský, hudební nastudování Jiří Štrunc, režie Tomáš Ondřej Pilař, v hlavní roli se střídají mladší a starší Komenský (Jaromír Nosek a Jan Šťáva a Jakub Hliněnský a Tadeáš Hoza), výraznou roli tu má sbor, opera hudebně i inscenačně přístupná publiku
- Pinocchio Tomáše Hanzlíka a Víta Zouhara – rodinná opera (hudební nastudování Josef Kurfiřt, režie Petr Hašek)
- Moravské divadlo Olomouc – krátká éra Veroniky Kos Loulové na pozici umělecké šéfky - Zklamání
- Moravské divadlo Olomouc: Prodaná nevěsta - zklamání z režijní koncepce Jany Ryšánek Schmiedtové - Výhled 2025
- Festival hudebního divadla OPERA 2025 – od února do dubna představí v Praze tvorbu všech domácích scén
- Její pastorkyňa v ND Praha, režie Calixto Bieito, Lear Ariberta Reimanna v ND Praha
- Szymanowského Král Roger v Janáčkově opeře Brno (červen 2025) v režii Vladimíra Johna, čerstvého absolventa JAMU a hudebním nastudování Roberta Kružíka
- Florentský slaměný klobouk (Nino Rota) v NDM Ostrava, režie Jiří Nekvasil, hudební nastudování Marek Šedivý – operní podoba Labichovy komedie u nás dosud neuvedená
- Maryša E. F. Buriana v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, režie Linda Hejlová Keprtová
Helena Havlíková
operní publicistka
- Nej událost a osobnost
- kompletní cyklus oper Bedřicha Smetany v Národním divadle moravskoslezském
- Rok české hudby v opeře:
Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo Brno
Bedřich Smetana: Hubička, Divadlo F. X. Šaldy
Leoš Janáček: Káťa Kabanová
Bedřich Smetana: Dvě vdovy – nový pohled, Festival Smetanova Litomyšl
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta, Opera lidem
František Chaloupka: Zaprodanec, New Opera Days Ostrava vs. Opera Nova pražského Národního divadla
Opera Diversa: Super girrrls
- Zklamání
- Moravské divadlo Olomouc pod vedením umělecké šéfky Veroniky Kos Loulové
- Fibich: Šárka – Národní divadlo - Výhled 2025
- Festival hudebního divadla OPERA 2025
Daniel Jäger
redaktor Vltavy se specializací na klasickou hudbu a operu
- Nej událost a osobnost
- opera Platée Jeana-Philippa Rameaua (Státní opera, Praha), tvůrčí tandem SKUTR připravil inscenaci, která má šanci oslovit široké spektrum publika napříč generacemi, nadhled, vtip, noblesa a vkus, kvalitní hudební nastudování Václava Lukse, kvalitní obsazení v čele s nizozemským tenoristou Marcelem Beekmanem, jehož strhující drag interpretaci postavy Platée považuji za operní výkon roku
- cyklus kompletních Smetanových oper v NDM Ostrava
- kontinuálně kvalitní nabídka ND Brno: Pavel Haas: Šarlatán – uvedeno v cyklu Opery terezínských skladatelů, režie Ondřej Havelka, hudební nastudování Jakub Klecker, titulní role Pavol Kubáň - Zklamání
- čekal bych cyklus Smetanových oper v ND Praha, bohužel k němu nedošlo - Výhled 2025
- Festival hudebního divadla OPERA 2025 - přehlídka zásadních operních inscenací, které v uplynulém období vznikly na mimopražských operních scénách a stojí za pozornost, od roku 2015 se festivalu účastní také slovenské profesionální operní scény, v roce 2025 bude historicky nejsilnější alternativní řada festivalu
Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Chcete nám něco vzkázat?
Své komentáře nebo tipy posílejte na adresu: akcent@rozhlas.cz.
Související
-
Akcent± v klasické hudbě 2024: Berlínští filharmonikové v Praze, dirigent Hrůša, Rok české hudby
Co se v tomto roce povedlo a co ne? A na co se můžeme těšit v příštím roce? Saša Michailidis se ptá Věry Drápelové, Jindřicha Bálka a Borise Klepala.
-
Akcent± v české literatuře 2024: Zábranský, bez Hodrové, zaťatí nakladatelé, knihkupci mizí
Co se v tomto roce povedlo a co tak úplně ne? A na co se můžeme těšit v příštím roce? Saša Michailidis se ptá Kláry Vičíkové, Josefa Chuchmy a Jana Bělíčka.
-
Akcent± v alternativním divadle 2024: Tantehorse, Spitfire Company, Bodies in Progress
Co se letos povedlo a nepovedlo? A na co se můžeme těšit v příštím roce? Saša Michailidis se ptá Jany Soprové, Hany Strejčkové a Vladimíra Hulce.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka