Design umí proměnit obyčejný moment ve svátek, říká organizátorka Czech Grand Designu Jana Zielinski

Jana Zielinski a Nastassia Aleinikavá
Jana Zielinski a Nastassia Aleinikavá

Dnes večer se dozvíme jména nejlepších designérů roku 2018. Hosty ArtCafé byly v předvečer předávání cen Czech Grand Design organizátorka akce Jana Zielinski a loňská Grand Designérka Nastassia Aleinikava. Pro brýle, jejichž designováním se proslavila, se rozhodla v posledním ročníku na pražské UMPRUM. A tahle láska ji už nepustila.

Šperkařka Nastassia Aleinikava nosí brýle, které v žádném případě nepřehlédnete. Mají netradiční tvar, silné obroučky a Nastassii dokonale sednou – jsou zkrátka krásné. Původem běloruská šperkařka a absolventka pražské UMPRUM oboru K.O.V. (koncept, objekt, význam) si je vyrobila sama.

šperk Nastassii Aleinikavy

Za sérii brýlí Collection #3 a také za kolekci šperků Voynichův rukopis získala loni v rámci projektu Czech Grand Design hlavní cenu Grand Designér roku. Za šperky Komety z recyklovatelných kovů a za další kolekci brýlí, tentokrát pro jednu bratislavskou optiku, je nominovaná i letos.

Sháněla jsem netradiční téma pro diplomovou práci a vedoucí ateliéru Eva Eisler mi dovolila zajít za hranice šperku. Tak vznikla diplomka Moje optika,“ vzpomíná Nastassia v ArtCafé, jak se zrodila její vášeň pro brýle. „Moje optika měla dobrou odezvu ve škole i na soutěžích, takže se mi to téma nechtělo opouštět,“ dodává s tím, že inspiraci našla tehdy v albu History of Eyewear plném brýlí z doby před průmyslovou revolucí. Často vznikaly ve zlatnické dílně, což Nastassii dovedlo ke zjištění, že i ona se chce na brýle dívat jinýma očima.

Designér coby člověk, který vyřeší problém

Ochranné „brýle proti slávě“ od Nastassie dostane na památku ten designér či designérka, který soutěž Czech Grand Design ovládne letos. V osmi kategoriích – designér, módní designér, designér šperku, grafický designér, fotograf, výrobce, ilustrátor a objev roku –postoupila do finále vždy trojice autorů.

Vyhrát může například retrofuturistický stůl značky Javorina, ilustrace Marka Pokorného pro komiks Svatá Barbora, kolekce Terezie Rosalie Kladošové ze zbytků látek, šperky jako pro královnu“ od stálice šperkařské scény Janji Prokić nebo manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven od Veroniky Rút Novákové.

grafika Veroniky Rút Novákové – Manuálu dobré praxe reklamy a označování provozoven

Právě manuál Novákové podle organizátorky Czech Grand Design Jany Zielinski dobře odráží to, jak se funkce grafického designéra během let změnila. „Daleko méně jde o design samotný, naopak důležitější je koncept. Designér už není pouze člověk, který esteticky uspořádá publikaci, ale člověk, který řeší konkrétní problém ve veřejném prostoru,“ vysvětluje.

Podívejte se, s kým se vám vyplatí spolupracovat

Ceny Czech Grand Design založili Jana Zielinski a její kolega Jiří Macek před třinácti lety proto, aby designové výrobky důrazněji postrčili do každodenního života. „Design může přispět ke zkvalitnění prostoru kolem nás a ten prostor nás pak může inspirovat. Design má moc proměnit zcela obyčejný moment ve svátek,“ myslí si Zielinski.

Dalším důvodem vzniku cen bylo ukázat velkým firmám, s jakými umělci by se jim mohlo, ať už marketingově, nebo byznysově, vyplatit spolupracovat, což se opravdu děje. Nárůst klientů po cenách Czech Grand Design zaznamenal například první vítěz ilustrátorské kategorie Michal Bačák, který byl hostem ArtCafé loni na podzim. Ceny ovládl před třemi lety, a jak s trochou nadsázky Jana Zielinski na Vltavě poznamenala, dnes už jeho jméno figuruje mezi umělci, jejichž kresbu nebo pokreslenou vázu by rozhodně měl vlastnit každý fanoušek umění.

ilustrace Jindřicha Janíčka

Kromě publicity nabízí CGD výhercům i volnou prezentaci v rámci tradiční podzimní přehlídky Designblok, což je největší festival designu ve středoevropském regionu. „Je to pro umělce výhodnější než výjezd do zahraničí,“ myslí si Zielinski. „Zatímco na velkém festivalu může jejich práce mezi ostatními zapadnout, v Praze si ji prohlédnou právě ti galeristé a lidé, které za tímto účelem na Designblok vozíme,“ dodává s tím, že český design je v posledních letech vyhledávanou položkou.

Maxipsa Fíka četla celá nemocnice

Zatímco například pro designéry nominované v kategorii Designér roku bývá konfrontace se zahraniční konkurencí poměrně častá, šperkařka a autorka designových brýlí Nastassia Aleinikava aktivní průnik do zahraničí neplánuje. „Pochopila jsem, že mě baví lokální trh, přímý kontakt s klientem. Zpětná vazba je pro mě důležitá,“ konstatuje. Něco jí ale rozhovory rozdané po úspěšném tažení soutěží přeci jen přinesly: jakožto fanynku knihoven a pošt ji potěšila prezentace v knihovně v Táboře a také chystaná výstava v poštovním muzeu, kam přispěje malým objektem.

Do síně slávy letos vstoupí ilustrátor a výtvarník Jiří Šalamoun, který se proslavil hlavně postavičkou Maxipsa Fíka.

Jiří Šalamoun, který je známý především jako autor Maxipsa Fíka, převzal na letošním Anifilmu cenu za celoživotní dílo

Jana Zielinski na jeho práci oceňuje autorský humor a hloubku zdánlivě primitivních kreseb. Maxipes Fík s ní navíc bok po boku kráčí celý život. „Když mi bylo sedm, ležela jsem kvůli zánětu uší v nemocnici. Maminka mi tam přinesla Fíkův komiks,“ vzpomíná. Malá Jana ho prý přečetla za dvacet minut a svým nadšením nakazila i ostatní pacienty a personál. „Za chvíli Maxipsa četlo celé patro a ze mě se v té nemocnici v podstatě stala knihovnice,“ usmívá se Zielinski.

Přímý přenos z předávání cen sledujte ve středu 20. března od 20.20 na ČT Art.

Celý rozhovor, doplněný o hudební výběr Pavla Zelinky, si můžete poslechnout zde:

Spustit audio
autor: Hana Slívová

Související