Nemám rád trendy. Přední český designér Jakub Berdych sestupuje k sochařským kořenům

15. únor 2019

Mezinárodně uznávaný designér Jakub Berdych se na své aktuální výstavě Cro-Magnon Man v pražské Galerii Kvalitář vrací na počátek cesty, tedy k soše a readymade objektům.

Broušené sklo deformované plastovými svorkami, skleněné pokojové květiny nebo plastový kýbl s bublinami ze skla do luxusního interiéru. To jsou jen některé z ikonických výtvorů mezinárodně uznávaného českého designéra a zakladatele proslulého studia Qubus Jakuba Berdycha. Na aktuální výstavě ukazuje ale zcela jinou tvář.

Kámen, kámen a zase kámen

„Jakubova sólová výstava zakončuje rok, který jsme v Kvalitáři věnovali designu skla. Ten je pro české prostředí signifikantní a určující. Jakub ale k úkolu přistoupil svým typickým, osobitým způsobem, který charakterizuje rebelie. Dopadlo to tak, že na výstavě sklo vůbec neuvidíte,“ vysvětlil na úvod ArtCafé kurátor galerie Jan Dotřel.

Jakub Berdych

Na otázku, proč výstavní prostor nakonec zaplnily převážně objekty z kamene, mramoru nebo čediče pak dodal: „Nechtěli jsme vytvářet retrospektivní výstavu. Chtěli jsme naopak genealogicky sestoupit ke kořenům Jakubovy tvorby, kterou představuje právě kamenosochařství. Kámen je materiál ryze nedesignový, pracuje s ním velmi málo designérů. Kámen je v porovnání se sklem, dřevem a kovem pevný a zároveň křehký, a je proto velmi těžce tvárný a zpracovatelný. Jakubova aktuální výstava tedy vykazuje spíše aspekty volné tvorby.“

Jakub Berdych v roli kromaňonce

K designérově návratu k sochařským kořenům odkazuje i název výstavy Cro‑Magnon Man, v překladu kromaňonec, tedy mlado-paleolitický Homo Sapiens, jehož označení je odvozené od jeskyně Abri De Cromagnon ve Francii. Tento člověk byl schopen nejen produkce nástrojů denní potřeby, jako byly pazourky, zbraně a primitivní nástroje, ale i uměleckých reflexí v podobě sošek, figur a nástěnných maleb.

Jakub Berdych: Cro-Magnon Man (14. 12. 2018 – 21. 2. 2019)

Berdych tak chtěl svým způsobem i vzdát hold prvním lidem, kteří kreativně zacházeli s nejrůznějšími materiály a byli prostřednictvím svých výtvorů schopni reflektovat svět: „Výstavou v Kvalitáři jsem chtěl ukázat, že jsem schopen dělat i jiné věci a v jiném kontextu, než v jakém mě zná široká veřejnost. Chtěl jsem taky vzpomenout na lidi, kteří už v dávné historii byli řemeslně i umělecky velmi schopní,“ dodal přední český designér.

Poklady mezi odpadky

Prostory pražské galerie nakonec Berdych vyplnil řadou subtilních a něžných, ale i velkorysých až brutálních objektů, které vytvářel převážně recyklací věcí nalezených ve skladech, kamenolomech, výrobnách i na starých půdách.

Podobně jako řada mých kolegů a přátel, designérů a umělců sbírám všechno, co potkám.
Jakub Berdych

Jak řekl v ArtCafé, sběr nejrůznějších objektů patří k jeho nejstarším a nejsilnějším vášním: „Stává se mi, že jdu ven s odpadky, a jen tak náhodou narazím na poklad. Často si na místě, kde danou věc vidím, už představuji, co z ní udělám a k čemu ji využiji. Věděl jsem třeba o kameni, který stál na určitém místě patnáct let. Měl jsem od začátku jasnou představu, co s ním udělat, velmi jasně jsem viděl nový vnitřní obsah.“

Křesla, která si domů nevezmete

Na tomto principu vznikla třeba i dvě monumentální křesla ze sliveneckého mramoru, která vévodí výstavnímu prostoru Galerie Kvalitář.

Jakub Berdych: Cro-Magnon Man (14. 12. 2018 – 21. 2. 2019)

„Každé z těchto křesel váží 700 kilogramů, z čehož plyne, že nejde o objekty praktické a takzvaně na doma. Potenciální majitel by si musel dobře rozmyslet, zda něco takového vůbec pronese do bytu, a zda jeho nová křesla neskončí u souseda o patro níž,“ zažertoval umělec na vrub vystavených objektů, u nichž preferoval estetičnost nad funkčností.

Jakub Berdych: Cro-Magnon Man
Galerie Kvalitář
14. 12. 2018 – 21. 2. 2019

Jakými procesy a za pomocí jakých technologií vytvořil většinu artefaktů přítomných na výstavě? Co mu přinášejí experimenty s nejrůznějšími materiály a na čem právě Jakub Berdych pracuje? Poslechněte si záznam pořadu, ve kterém Pavel Klusák mluví o české filmové hudbě a jejím vydávání doma i v zahraničí.

Spustit audio

Související