Nemám rád trendy. Přední český designér Jakub Berdych sestupuje k sochařským kořenům
Mezinárodně uznávaný designér Jakub Berdych se na své aktuální výstavě Cro-Magnon Man v pražské Galerii Kvalitář vrací na počátek cesty, tedy k soše a readymade objektům.
Broušené sklo deformované plastovými svorkami, skleněné pokojové květiny nebo plastový kýbl s bublinami ze skla do luxusního interiéru. To jsou jen některé z ikonických výtvorů mezinárodně uznávaného českého designéra a zakladatele proslulého studia Qubus Jakuba Berdycha. Na aktuální výstavě ukazuje ale zcela jinou tvář.
Kámen, kámen a zase kámen
„Jakubova sólová výstava zakončuje rok, který jsme v Kvalitáři věnovali designu skla. Ten je pro české prostředí signifikantní a určující. Jakub ale k úkolu přistoupil svým typickým, osobitým způsobem, který charakterizuje rebelie. Dopadlo to tak, že na výstavě sklo vůbec neuvidíte,“ vysvětlil na úvod ArtCafé kurátor galerie Jan Dotřel.
Na otázku, proč výstavní prostor nakonec zaplnily převážně objekty z kamene, mramoru nebo čediče pak dodal: „Nechtěli jsme vytvářet retrospektivní výstavu. Chtěli jsme naopak genealogicky sestoupit ke kořenům Jakubovy tvorby, kterou představuje právě kamenosochařství. Kámen je materiál ryze nedesignový, pracuje s ním velmi málo designérů. Kámen je v porovnání se sklem, dřevem a kovem pevný a zároveň křehký, a je proto velmi těžce tvárný a zpracovatelný. Jakubova aktuální výstava tedy vykazuje spíše aspekty volné tvorby.“
Jakub Berdych v roli kromaňonce
K designérově návratu k sochařským kořenům odkazuje i název výstavy Cro‑Magnon Man, v překladu kromaňonec, tedy mlado-paleolitický Homo Sapiens, jehož označení je odvozené od jeskyně Abri De Cromagnon ve Francii. Tento člověk byl schopen nejen produkce nástrojů denní potřeby, jako byly pazourky, zbraně a primitivní nástroje, ale i uměleckých reflexí v podobě sošek, figur a nástěnných maleb.
Berdych tak chtěl svým způsobem i vzdát hold prvním lidem, kteří kreativně zacházeli s nejrůznějšími materiály a byli prostřednictvím svých výtvorů schopni reflektovat svět: „Výstavou v Kvalitáři jsem chtěl ukázat, že jsem schopen dělat i jiné věci a v jiném kontextu, než v jakém mě zná široká veřejnost. Chtěl jsem taky vzpomenout na lidi, kteří už v dávné historii byli řemeslně i umělecky velmi schopní,“ dodal přední český designér.
Poklady mezi odpadky
Prostory pražské galerie nakonec Berdych vyplnil řadou subtilních a něžných, ale i velkorysých až brutálních objektů, které vytvářel převážně recyklací věcí nalezených ve skladech, kamenolomech, výrobnách i na starých půdách.
Podobně jako řada mých kolegů a přátel, designérů a umělců sbírám všechno, co potkám.
Jakub Berdych
Jak řekl v ArtCafé, sběr nejrůznějších objektů patří k jeho nejstarším a nejsilnějším vášním: „Stává se mi, že jdu ven s odpadky, a jen tak náhodou narazím na poklad. Často si na místě, kde danou věc vidím, už představuji, co z ní udělám a k čemu ji využiji. Věděl jsem třeba o kameni, který stál na určitém místě patnáct let. Měl jsem od začátku jasnou představu, co s ním udělat, velmi jasně jsem viděl nový vnitřní obsah.“
Křesla, která si domů nevezmete
Na tomto principu vznikla třeba i dvě monumentální křesla ze sliveneckého mramoru, která vévodí výstavnímu prostoru Galerie Kvalitář.
„Každé z těchto křesel váží 700 kilogramů, z čehož plyne, že nejde o objekty praktické a takzvaně na doma. Potenciální majitel by si musel dobře rozmyslet, zda něco takového vůbec pronese do bytu, a zda jeho nová křesla neskončí u souseda o patro níž,“ zažertoval umělec na vrub vystavených objektů, u nichž preferoval estetičnost nad funkčností.
Jakub Berdych: Cro-Magnon Man
Galerie Kvalitář
14. 12. 2018 – 21. 2. 2019
Jakými procesy a za pomocí jakých technologií vytvořil většinu artefaktů přítomných na výstavě? Co mu přinášejí experimenty s nejrůznějšími materiály a na čem právě Jakub Berdych pracuje? Poslechněte si záznam pořadu, ve kterém Pavel Klusák mluví o české filmové hudbě a jejím vydávání doma i v zahraničí.
Související
-
Světlo jsem nehledala, světlo si našlo mě, říká úspěšná designérka Lucie Koldová
Navrhuje nábytek, produkty každodenní potřeby i šperk, ale její největší vášní jsou svítidla, v nichž kombinuje kreativitu s klasickým řemeslem a špičkovými technologiemi.
-
Když věc dobře vypadá, není to málo, říkají designéři z pražské Umprumky
Jak budou za pár let vypadat dopravní prostředky? Odpověď nabízí výstava Design! v pohybu, která představuje nejodvážnější studentské nápady převedené do 3D modelů.
-
Výtvarníci pod třicet, industriál a Jihlava. Začíná festival Nultá generace
Dvanáct výtvarných umělců do třiceti let a jejich 60 děl. Přednášky, diskuse, hudba v industriálním areálu. Tak vypadá jihlavský festival Nultá generace.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka