Když věc dobře vypadá, není to málo, říkají designéři z pražské Umprumky

3. prosinec 2018
Výstava Design! v pohybu

Jak budou za pár let vypadat dopravní prostředky? Odpověď nabízí výstava Design! v pohybu, která představuje nejodvážnější studentské nápady převedené do 3D modelů.

„Náš absolvent by měl být chytrý. Snažíme se vychovávat studenty, kteří si dokážou najít všechno o technologiích, o výrobě, o vztahu k přírodě. O tom, co to znamená, když se věc vyrobí doma a když v Indii, kolik se spotřebuje materiálu a další souvislosti,“ říká Vlastimil Bartas, asistent vedoucího Ateliéru průmyslového designu na pražské UMPRUM. Ten společně s teoretičkou designu Janou Mattas Horáčkovou přehlídku Design! v pohybu kurátorsky připravil. Prezentují na ní ty nejzajímavější práce studentů uměleckoprůmyslových škol v Praze, Brně, Zlíně, Plzni, Bratislavě a Košicích, kteří se věnovali vizuální stránce dopravních prostředků.

Futuristický elektrobus inspirovaný minulostí

Mezi vystavujícími je i Darek Zahálka, jenž pro firmu Škoda Electric navrhnul elektrobus budoucnosti.

Darek Zahálka - elektrobus, model vystavený na výstavě Design! v pohybu

Dostal za něj několik cen a zaujal také zadavatele. „Na Darkově autobusu stále pracujeme a doufáme, že se ledy pohnou,“ odpověděl v ArtCafé Vlastimil Bartas na otázku, zda se vůz podle Zahálkova návrhu bude opravdu vyrábět. Zahálkův elektrobus působí futuristicky, poznat je na něm ale i inspirace minulostí. Design 50. a 60. let – například vzhled klasických tramvají typu T3 – bývá pro studenty velkou inspirací. „Je důležité vracet se ke staršímu designu, lidi ho totiž lépe přijímají a s výrobkem se jim pak i lépe žije,“ myslí si Darek Zahálka.

Darek Zahálka - elektrobus, model vystavený na výstavě Design! v pohybu

„Stejně důležité jsou ale i technologie a materiály. Třeba takové, které se dříve naopak nepoužívaly, protože neexistovaly,“ dodává designér, jenž je zároveň vystudovaným automechanikem. To mu v práci pomáhá, ale také ho to limituje: příliš často prý přemýšlí o funkčních vlastnostech navrhovaného vozu.

Design je služba

Cesta od studentského návrhu k realizované výrobě je velmi dlouhá, pražská UMPRUM proto oslavuje i každého absolventa, který se dokáže prosadit v designérském oddělení některé z nadnárodních automobilek. Podle všech tří hostů pro to mají studenti a studentky rozhodně předpoklady a jednoznačně mohou konkurovat designérům ze zahraničí. „Já na stáži v cizině ještě nebyl. Když vidím, kolik vědění se dá získat tady, nikam mě to netáhne,“ usmívá se Darek Zahálka. „Já ale Darka ale vykopu,“ kontruje Vlastimil Bartas. „Zvažujeme, že u nás v ateliéru zavedeme povinnou stáž v cizině. Prvotní pocit v cizí zemi je sice skličující, ale pak to člověka nakopne a později se lépe dokáže prosadit,“ míní.

Říká se, že design prodává, podle zkušeností Jany Mattas Horáčkové je o tom ale spoustu firem třeba stále přesvědčovat. „Synonymem designu je služba. Studenty se proto snažíme vést k tomu, aby pokaždé zkusili vymyslet alespoň malé funkční, ergonomické nebo technologické vylepšení. Vůbec ale nepopírám, že když věc dobře vypadá, není to málo,“ uzavírá Vlastimil Bartas.

Design! v pohybu
25. 10. – 8. 12. 2018
Galerie UM, UMPRUM, nám. Jana Palacha 80, Praha 1
Otevřeno Po – So od 10 do 18 hodin

Celé ArtCafé, kde hrála hudba z letošního ročníku festivalu Český rozhlas Jazz Fest, kterou do vysílání vybral Zdeněk Přidal, si můžete poslechnout zde:

Spustit audio
autor: Hana Slívová

Související