De Profundis Frederica Rzewského. Hudební obraz naprosté nepředvídatelnosti života

19. prosinec 2021

„Každý, kdo osobně znal Frederica Rzewského, ví, že když vstoupil do místnosti, všichni zaznamenali, že vstoupil někdo. Čteme o tom v knihách o Mozartovi a Beethovenovi: když vstoupil Mozart, nikdo to téměř nezaznamenal. Když vešel do místnosti Beethoven, všichni o tom věděli. Tak nějak to bylo s Rzewskim,“ vzpomíná na jeho mimořádnou osobnost v rozhovoru pro Český rozhlas Vltava dlouholetý interpret jeho díla a přítel, klavírista z Gentu Daan Vandewalle.

Právě on se nedávno ujal v Ostravě provedení Rzewského melodramatického oratoria De Profundis pro mluvícího klavíristu.

Dialog minulosti s avantgardou

Na umělecké scéně se flagrantní anarchista a velmi levicově smýšlející Američan Frederic Rzewski etabloval v průběhu šedesátých let. Jeho nejslavnějším dílem je monumentální klavírní cyklus The People United Will Never Be Defetead / Sjednocený lid nelze nikdy porazit. Asi hodinová kompozice je přirovnávána ke Golbergovým variacím J. S. Bacha nebo Variacím na Diabelliho valčík Beethovena.

Čtěte také

Rzewského hudba se obrací se do minulosti a zároveň je neobyčejně srostlá s avantgardní hudbou dvacátého století, přístupná hudebním fajnšmekrům i laikům. Ohromí svou vnitřní silou, ale i zranitelností a absolutní krásou, jednoduše vám vyrazí dech.

Zásadní obrat

Dílo De Profundis je založeno na textu Oscara Wilda, který jej napsal ve vězení. Jedná se o „milostný dopis“ určený Lordu Alfredu Douglasovi. Vrcholem De Profundis je moment, kdy Wilde objevuje Boha – avšak nejedná se o postavu vynášející mravní soudy.

Jeho Bůh je milující bytost, která nabízí bezvýhradné přijetí a není vázána na jakoukoli formu náboženského výkladu. Ve Wildově životě tedy došlo k zásadnímu obratu, který ukončil jeho soužení, a když v roce 1897 opouštěl věznici, jednalo se o zcela jiného člověka.

Neustále se proměňující...

„Frederik Rzewski očividně zkoumal, a to bylo příznačné i pro jeho hudbu, co znamená život, jaký má smysl, jaký má význam. Chtěl tvořit hudbu, která by se neustále proměňovala a reflektovala rozmanité náhody a události, které se přihodí v lidském životě, které jsou naprosto nepředvídatelné. A jeho osobnost? Jak říkají Italové – indimenticabile“, dodává klavírista Daan Vandewalle.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.