De Profundis Frederica Rzewského. Hudební obraz naprosté nepředvídatelnosti života
„Každý, kdo osobně znal Frederica Rzewského, ví, že když vstoupil do místnosti, všichni zaznamenali, že vstoupil někdo. Čteme o tom v knihách o Mozartovi a Beethovenovi: když vstoupil Mozart, nikdo to téměř nezaznamenal. Když vešel do místnosti Beethoven, všichni o tom věděli. Tak nějak to bylo s Rzewskim,“ vzpomíná na jeho mimořádnou osobnost v rozhovoru pro Český rozhlas Vltava dlouholetý interpret jeho díla a přítel, klavírista z Gentu Daan Vandewalle.
Právě on se nedávno ujal v Ostravě provedení Rzewského melodramatického oratoria De Profundis pro mluvícího klavíristu.
Dialog minulosti s avantgardou
Na umělecké scéně se flagrantní anarchista a velmi levicově smýšlející Američan Frederic Rzewski etabloval v průběhu šedesátých let. Jeho nejslavnějším dílem je monumentální klavírní cyklus The People United Will Never Be Defetead / Sjednocený lid nelze nikdy porazit. Asi hodinová kompozice je přirovnávána ke Golbergovým variacím J. S. Bacha nebo Variacím na Diabelliho valčík Beethovena.
Čtěte také
Rzewského hudba se obrací se do minulosti a zároveň je neobyčejně srostlá s avantgardní hudbou dvacátého století, přístupná hudebním fajnšmekrům i laikům. Ohromí svou vnitřní silou, ale i zranitelností a absolutní krásou, jednoduše vám vyrazí dech.
Zásadní obrat
Dílo De Profundis je založeno na textu Oscara Wilda, který jej napsal ve vězení. Jedná se o „milostný dopis“ určený Lordu Alfredu Douglasovi. Vrcholem De Profundis je moment, kdy Wilde objevuje Boha – avšak nejedná se o postavu vynášející mravní soudy.
Jeho Bůh je milující bytost, která nabízí bezvýhradné přijetí a není vázána na jakoukoli formu náboženského výkladu. Ve Wildově životě tedy došlo k zásadnímu obratu, který ukončil jeho soužení, a když v roce 1897 opouštěl věznici, jednalo se o zcela jiného člověka.
Neustále se proměňující...
„Frederik Rzewski očividně zkoumal, a to bylo příznačné i pro jeho hudbu, co znamená život, jaký má smysl, jaký má význam. Chtěl tvořit hudbu, která by se neustále proměňovala a reflektovala rozmanité náhody a události, které se přihodí v lidském životě, které jsou naprosto nepředvídatelné. A jeho osobnost? Jak říkají Italové – indimenticabile“, dodává klavírista Daan Vandewalle.
Související
-
Skladatel Milan Guštar vypráví o možnostech umění, kterému na svět pomáhá matematika
První nástroj, ve kterém se objevila elektřina, vynalezl v 18. století Prokop Diviš. I o tom mluvil organolog, skladatel a programátor Milan Guštar ve Vizitce.
-
Elektronická žena. Příběhy žen, které formovaly elektronickou hudbu
Daphne Oram, Pauline Oliveros, Beatriz Ferreyra a další. Jejich podíl na vývoji elektronické hudby je doceňován až v poslední době. Uvádějí Pavel Klusák a BioMasha.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka