Od DJského pultu až na konec světa aneb avantgardní výboje elektronických tanečních producentů
Jak zní skladby hvězd taneční elektroniky, které svou tvorbu obohatily o field recordings, inspirovaly se akustickou avantgardou nebo world music?
Pavel Zelinka představuje projekty muzikantů jako jsou Carl Craig, Wolfgang Voigt nebo Biosphere. Všichni autoři se pohybují ve světě taneční hudby, která je více než tři dekády po svém boomu stále brána za méněcennou a její protagonisté – skladatelé jsou uváděni jako příklad definitivního hudebního úpadku. Ale i tady se dají objevit výjimky.
Kdo se odvážil překročit hranici?
V ArtCafé uslyšíte hudební projekty Carla Craiga, který unikátním způsobem míchá zvuk orchestru a přímočarou energii techna, nebo Wolfganga Voigta nechávajícího stejný zvuk orchestru zamrznout v hutně ambientním tvaru. Za pozornost bezesporu stojí i Pete Namlook, který se z taneční přehlídky Love Parade dostal až do blízkovýchodních vod world music. Biosphere pro změnu posluchače bere až do výšky 8201 nad mořem, kde se tyčí himalájský vrchol Cho Oyu.
Zazní i skotští Autechre, kteří svou hudbu postupně osvobodili do ryze abstraktní elektronické podoby. Od Phillipa Sollmanna, kterého hudební svět zná především jako minimal houseového tvůrce Efdemin, si zahrajeme ukázky z projektu Monophonie.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Jana Knitlová: Soukromá derniéra. Příběh dvou herců na útěku z nacistického Německa
-
Gilbert Keith Chesterton: Modrý kříž. Dopadne otec Brown i zločince mezinárodního formátu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.