Od DJského pultu až na konec světa aneb avantgardní výboje elektronických tanečních producentů

25. listopad 2020

Jak zní skladby hvězd taneční elektroniky, které svou tvorbu obohatily o field recordings, inspirovaly se akustickou avantgardou nebo world music?

Pavel Zelinka představuje projekty muzikantů jako jsou Carl Craig, Wolfgang Voigt nebo Biosphere. Všichni autoři se pohybují ve světě taneční hudby, která je více než tři dekády po svém boomu stále brána za méněcennou a její protagonisté – skladatelé jsou uváděni jako příklad definitivního hudebního úpadku. Ale i tady se dají objevit výjimky.

Kdo se odvážil překročit hranici?

V ArtCafé uslyšíte hudební projekty Carla Craiga, který unikátním způsobem míchá zvuk orchestru a přímočarou energii techna, nebo Wolfganga Voigta nechávajícího stejný zvuk orchestru zamrznout v hutně ambientním tvaru. Za pozornost bezesporu stojí i Pete Namlook, který se z taneční přehlídky Love Parade dostal až do blízkovýchodních vod world music. Biosphere pro změnu posluchače bere až do výšky 8201 nad mořem, kde se tyčí himalájský vrchol Cho Oyu.

Zazní i skotští Autechre, kteří svou hudbu postupně osvobodili do ryze abstraktní elektronické podoby. Od Phillipa Sollmanna, kterého hudební svět zná především jako minimal houseového tvůrce Efdemin, si zahrajeme ukázky z projektu Monophonie.

Pořad připravil: Pavel Zelinka
autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.