Další totalita? Miroslav Bambušek vyzývá ke studiu historie
Po inscenaci „Držte huby“ divadelního spolku JEDL přichází v tomtéž týdnu další novinka inspirovaná životem osobnosti vězněné komunistickým režimem. Stejně jako Růžena Vacková se i římskokatolický kněz Josef Zvěřina profesně věnoval historii umění a vysokoškolské pedagogice. Pro své veřejně deklarované ideály byl také trnem v oku totalitní moci. Ani on se navzdory setrvalé perzekuci svého poslání nevzdal a dodával sílu svým bližním.
Bambušek završuje osudem Josefa Zvěřiny svou volnou trilogii, v níž se nejprve soustředil na životní peripetie básníka Pavla Zajíčka a poté filozofa Jana Patočky. Inscenaci Zvěřinec předcházel scénický dokument o pastorační misi kněze ve věznicích. Ve finální jevištní podobě se ale osud výjimečné osobnosti, zasazený do období komunistické diktatury, transponuje do modelového příběhu ze současnosti. V rozhovoru Šárky Švábové nutí k zamyšlení Miroslav Bambušek, podobně jako Zvěřina vystudovaný filozof.
Související
-
Bojovala proti diktatuře i ve vězeňské cele. Divadelní spolek JEDL vzdává hold Růženě Vackové
„Ženy, držte huby!“, to je název inscenace spolku Jedl, která se poprvé představí veřejnosti 7. února.
-
Podívej se, co můžeš udělat pro druhého. Příběh kněze Zvěřiny je inspirací, říká režisér Bambušek
Jak se do člověka propisuje zdánlivě nesouvisející historie? Kde bere sílu udržet integritu, když okolní vzduch otravuje ideologie? Komu se ve smrti daří najít světlo?
-
Osobnosti, jako byl Jan Patočka, si připomínáme málo, říká Miroslav Bambušek
Osmá sezóna Studia Hrdinů má v podtitulu Vyrovnávání se s přítomností a chystá tři autorské a formálně rozsáhlé premiéry.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
S hereckými hvězdami poznejte tajemství textu starého dva tisíce let
Ondřej Kepka, režisér a moderátor


O věrné lásce statečného Chairea a sličné Kallirhoy
Román byl napsán pravděpodobně už v prvním století našeho letopočtu a možná dokonce i dříve. Jde o první dochovaný milostný a zároveň i dobrodružný román nejenom antického, ale vůbec evropského písemnictví.