Cirkopolis přivezl bytový cirkus. Chceme se vymezit vůči mainstreamu nového cirkusu, říkají jeho autoři

11. únor 2020

Letošní sedmý ročník festivalu nového cirkusu Cirkopolis uvádí pět zahraničních a dvě česko-slovenská představení. Začal 9. února v pražském paláci Akropolis představením francouzské skupiny akrobatů a žonglérů La Mob à Sisyphe. Letošní novinkou je bytový cirkus nazvaný Se Prendre kanadské dvojice Claudel Doucetová a Cooper Lee Smith, který se odehrává v prostorách bytu na Praze 2. Festival potrvá do 15. února

Claudel Doucet, Cooper Lee Smith a Šárka Maršíková, umělecká ředitelka festivalu Cirkopolis

7. ročník festivalu nového cirkusu Cirkopolis probíhá v Praze od 9. do 15. února 2020.
Kompletní program naleznete zde 

Výjimečná site specific performance Se Prendre kanadského páru Claudel Doucetová a Cooper Lee Smith nechává diváky nahlédnout do jejich každodenního intimního života. „Zpočátku jsme si mysleli, že s takovým projektem nemůžeme uspět a teď jsme v Praze v rámci celé mezinárodní tour,“ říká ve vysílání pořadu ArtCafé akrobatka Claudel Doucetová.

Claudel Doucet & Cooper Lee Smith – Se Prendre | Cirkopolis 2020

Premiéru měli v červnu 2019 v Norsku a doposud ji uvedli v deseti bytech po celém světě. V rámci Cirkopolis se bude hrát celkem desetkrát v bytě, do něhož se vejde přibližně 15 lidí. „Chtěli jsme mít na představení jen několik diváků, se kterými si během performance vytvoříme velmi blízký vztah,“ dodává.

Vzít si zpět pocit blízkosti a intimity

Novocirkusoví umělci jsou často nuceni hrát pro velké produkce, ve velkých prostorách. Kanadským umělcům chyběl pocit blízkosti s divákem. „Se Prendre má mnoho různých významů. Nejdoslovnější překlad je asi vzít si, vzít si toho druhého, vzít se navzájem,“ vysvětluje Cooper Lee Smith. „Chtěli jsme se představením vymezit proti mainstreamu nového cirkusu, vůči tomu, do čeho jsme pravidelně tlačeni. Chtěli jsme si vzít zpět pocit blízkosti a intimity,“ doplňuje akrobatka.

Nový cirkus by potřeboval více diverzity

Představení Se Prendre se neustále mění, každý bytový prostor nabízí jiné možnosti, má jinou atmosféru. „Je to pro nás neustálý proces učení se,“ prozrazuje v ArtCafé Smith. Oba akrobati pocházejí z uměleckých rodin tanečníků a hudebníků a vystudovali jednu z nejpřísnějších cirkusových škol na světě – École Nationale de Cirque Montreal. Ač jsou oba technicky perfektně vybaveni, měli potřebu jít proti tomu a vyjádřit se umělecky pravým opakem.

„Namísto síly a stability se v představení Se Prendre snažíme vyvolat pocit křehkosti a ohrožení,“ popisuje Doucetová. Do budoucna by si oba kanadští akrobaté pro žánr nového cirkusu přáli větší pestrost, aby nový cirkus nebyl vždy koncipován pro všechny sociální i věkové skupiny, aby vznikla představení čistě pro dospělé i děti, představení zábavná, ale i hloubavá. Doufám, že se do nového cirkusu dostane větší diverzita,“ prozrazuje své přání umělkyně Doucetová.

Tipy z letošního programu Cirkopolis

V rámci letošního festival Cirkopolis uvádí například také performance Red Haired Man belgického umělce Alexandera Vantournhouta, nebo americkou formaci Cie Ea Eos, jehož členem je americká žonglérská legenda Jay Gilligan. Nizozemský umělec, který si říká Monki, ve svém představení Static kombinuje akrobatické dovednosti na dvojité čínské tyči s živou hudbou a činohrou.

Slovenskou současnou tvorbu reprezentuje na letošním festivalu performer Daniel Kvašňovský a tu českou pohybová site-specific inscenace Lavabo s prvky nového cirkusu, situovaná do prostor bazénu Karlínských Kasáren, která vznikla spoluprací umělců Lukase Blahy, Jany Stárkové a Ondřeje Menouška.

Cirqueon letos slaví desáté výročí

Centrum pro nový cirkus Cirqueon si letos navíc připomíná deset let od založení. Za tu dobu díky němu vzniklo největší youth centrum v České republice, rozvinul se obor socialního cirkusu, podnítilo vznik mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirkopolis.

Čtěte také

Centrum také podporuje vznikající novocirkusové projekty a stal se etablovanou platformou s evropským renomé. „Největším úspěchem za dobu existence Cirqueonu je to, že se nám vše podařilo zrealizovat tak, jak jsme si naplánovali. Je to malý zázrak, že nás to po deseti letech neomrzelo, ba naopak přicházejí další a další nápady,“ říká umělecká ředitelka Šárka Maršíková. Ve vysílání ArtCafé také prozradila, že jedním z plánovaných projektů centra je například cirkus do škol.

Související