Rostislav Novák: Celý život si plním své sny. Cirk La Putyka je jedním z nich

9. říjen 2019

Akrobati, šapitó, klauni, vůně manéže a cukrová vata okouzlili Rostislava Nováka mladšího už jako malého kluka, když chodil s rodiči do cirkusu na pražskou Letnou. „Dodnes se to všechno odráží v mé tvorbě,“ říká. Jeho soubor Cirk La Putyka, jeden z nejúspěšnějších svého druhu u nás, slaví deset let na scéně. Do Vizitky si principála Nováka pozvala Veronika Štefanová.

Novocirkusové představení viděl poprvé v roce 2001. „Byl to soubor Que-Cir-Que, totálně mě uhranul a ta fascinace mě už neopustila,“ vzpomíná Rostislav Novák na své první setkání s uměleckou formou, která mu dlouho připadala jako jedna z nejsvobodnějších. Dnes už ale naráží na její limity, na cirkusu ho přestává bavit, že je jednogenerační. Proto jako režisér i umělecký šéf neboli principál souboru Cirk La Putyka hledá cesty, jak k němu přistoupit jinak; například pro svůj nový projekt hledá lidi různého věku.

Rostislav Rosťa Novák

„Představuji si, že mladý kluk na trampolíně skočí trojné salto a vedle bude sedět třeba osmdesátiletý muž, který řekne: Když jsem byl mladý, taky jsem skočil trojné salto. V tu chvíli má pro mě mnohem větší váhu to, co řekne starší člověk.“

Cirkusovému umění propadl Rostislav Novák mladší už jako dítě, když se svými rodiči a bratrem chodil do klasického cirkusu na pražské Letné. Ve Vizitce vzpomíná, jak po návratu domů vytáhli do chodeb vinohradského bytu matrace, navlékli si punčocháče a za představení od maminky a tatínka vybírali vstupné.

02852330.jpeg

„Akrobacie, porušování gravitace, vůně šapitó a cukrové vaty, klauni, to všechno mě bavilo a oslovovalo. A taky se to všechno odráží v mé tvorbě. Asi jsem to měl v krvi, protože babiččini sourozenci Arnošt a Jan Kopečtí měli vlastní cirkusy Arko a Praga,“ zamýšlí se.

Chtěl jsem jet na olympiádu

Rostislav Novák je muž mnoha dovedností. Dlouho se věnoval sportu, divadlo ale nakonec zvítězilo. V sezoně 1998-99 byl v angažmá v Západočeském divadle v Chebu, pak začal studovat v ročníku Josefa Krofty na Katedře alternativního a loutkového divadla. Působil na řadě divadelních scén a i v nezávislých scénických projektech, zkušenosti má i jako choreograf (např. Klubu rváčů Činoherního studia v Ústí nad Labem.)

02425634.jpeg

Jako mladý sportovec snil o účastni v desetiboji na olympijských hrách v Aténách nebo Sydney. Záhy si ale uvědomil, že laťka je příliš vysoko, a dal přednost divadlu. „Celý život si plním svoje sny,“ přiznává Novák. „Baví mě vytyčovat si i takové cíle, které jsou možná nesmyslné nebo nerealizovatelné. Nikdy ale nemám v hlavně prázdno, vždy tam nějaký ten sen je a vždycky se k němu snažím alespoň přiblížit.“

03739307.jpeg

Jedním splněným snem je i Cirk La Putyka, který má kořeny ve stejnojmenném představení z roku 2009. To Novák připravil ve spolupráci se spřáteleným režijním tandemem SKUTR. Ve Vizitce mluvil i o tom, jak se liší český nový cirkus od toho zahraničního. „My můžeme nabídnout určitou formu svobody. Neprošli jsme žádnou novocirkusovou školou, k technice jsme přistupovali tvrdohlavě, často jsme to odnášeli zraněními.“

Jak to vypadá v rodině, které se celá věnuje novému cirkusu, a jaké jsou další plány La Putyky? Poslechněte si celou Vizitku.

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...