Bulvár

13. prosinec 2005

Vejdete-li do kteréhokoliv vagónu městské hromadné dopravy, nemůžete přehlédnout, že většina cestujících se zájmem studuje bulvární tisk. Kdo může za úspěch bulváru, a to nejen u nás? S nadsázkou můžeme říci, že je to chlapík v rádiovce, který na otázku souseda ve vlaku, co si myslí o válce v Iráku, odpovídá stručně: "Já na to kašlu. Mě zajímá, jestli k nám do Lhoty bude jezdit autobus." Bulvár začíná a končí u lidí, které zajímá jen jejich vlastní omezený svět.

Novinář Miloš Čermák v knížečce "Jak se skáče na špek" popsal, jak i seriozní noviny mohou propadnout tendencím po bulvárních zprávách. Skrývají to pod fasádou "mediální analýzy". V Čermákově knížce o tom šéfkomentátor fiktivních Lidových listů Krůta říká: "Na titulní stranu šoupneme nahou fotku zpěvačky Rákosky, tu její story s Kulkou tam skoro celou vohrajeme a ještě natřeme Blesk." A většina lidí toho nakonec ví více o intimních životních zápletkách známé zpěvačky než o problémech vlastních dětí. Zdá se nám, že před bulvarizací snad není úniku. Kdo se nezúčastní hovoru o nejnovějším bulvárním špeku, ten v kolektivu mnohde skončil. Rozvod známého herce prodává noviny lépe než válka v Iráku.

Proč tomu tak je? Proč lidé raději čtou o rozvodovém skandálu nějakého zpěváka, než aby si pomalu a pracně skládali ze zpráv, analýz a komentářů skutečný obraz světa? Nabízím několik důvodů:

- Skutečný svět zajímá jen málokoho. Většina lidí zůstává dětmi, které chtějí slyšet pohádky.

- Je dobré vědět, že i prominentům se děje to, co nám smrtelníkům.

- Drb o politikovi nebo herci je lechtivý, poodhaluje, ale úplně neobnaží. Je srozumitelnější než mnohý politický program nebo leckteré umělecké dílo.

- V anonymní společnosti většina lidí neví, co dělá jejich soused. A tak rádi by to věděli! Bulvár jim to nahrazuje.

- Někteří prominenti se domnívají, že k tomu, aby se udrželi v povědomí veřejnosti, potřebují média. Myslí, že jsou na nich závislí.

- "Mediální" styl života je v módě - mladé páry se nechávají zavírat v průhledných nafukovacích bednách na frekventovaných místech s vidinou zisku televizoru nebo bytu.

- Veřejné se i v naší společnosti stává soukromým a obráceně.

- Oblbování lidí (jakékoliv) má vysokou ekonomickou efektivitu.

Hlavní otázka zní: Máme proti tomuto mediálnímu vymývání mozků nějakou obranu? Jistě že máme. Ale musíme své zájmy rozšířit za hranice vlastních malých dvorků.

autor: Prokop Siostrzonek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...