2001: Vesmírná odysea slaví 50 let. Kubrickův záhadný filmový monolit změnil dějiny sci-fi
Experimentální a avantgardní film, na který chodily davy. Film, který stojí u kořenů současné dominance sci-fi filmů, včetně těch od Marvelu.
Před 50 lety, 2. dubna 1968, měl premiéru dnes legendární film 2001: Vesmírná odysea. Na počátku stál nápad slavného režiséra Stanleyho Kubricka (Lolita, Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu, po Vesmírné odysee Kubrick dál natočil Mechanický pomeranč, Barryho Lyndona, Osvícení ad.) natočit sci-fi film.
Stanley Kubrick a Arthur C. Clark
Kubrick se obrátil na spisovatele Arthura C. Clarka. Napsal mu s dotazem, jestli by ho zajímala spolupráce na filmu o setkání s mimozemskou inteligencí, jeho následcích a také o cestování vesmírem. „Clark nadšeně souhlasil a okamžitě přišel s nápadem založeným na povídce Hlídka, kterou napsal v roce 1951. Považoval ji za dobrý výchozí bod a zároveň navrhl, aby se inspirovali i románem Konec dětství. Kubrick s Clarkem si pak spolu sedli a sepsali filmovou povídku, ale ta byla tak dlouhá, že z ní vznikl román, který měl být základem scénáře i skutečného románu,“ říká v rozhovoru pro vltavské Reflexe filmový historik a autor knižní monografie o Vesmírné odysee Peter Krämer.
Lidé film ne vždy chápali, ale cítili nový začátek
Kubrick natočil 2001: Vesmírnou odyseu jako poměrně abstraktní zážitek. „Zní to naprosto neuvěřitelně, že by běžné publikum šlo na film, který dnes lidé považují za experimentální a avantgardní. Ale lidé na to chodili jako na velkou rodinnou zábavu. Nechápali, proč se ty věci dějí, ale porozuměli filmu dostatečně na to, aby pocítili, že není jenom o nových začátcích, ale přináší nový začátek i jim,“ říká Peter Krämer, který mimo jiné studoval v archivech i dopisy, které diváci Kubrickovi po premiéře napsali.
Dvě etapy filmové sci-fi. Před Vesmírnou odyseou a po ní
Připravovaný projekt Kubrick původně neprezentoval jako sci-fi film, který byl v 60. letech považovaný za komerčně slabý žánr. „Studio MGM ale investovalo především do Kubricka, který před odyseou natočil tři hity v řadě, Spartaka, Lolitu a Doktora Divnolásku. V MGM také věřili, že udělá epický, vlastně vesmírně-cestovatelský film. Navíc měla mít Vesmírná odysea po většinu času komentář. Takže to byl takový cestopisný epický dramadokument promítaný systémem Cinerama s aktuálním významem. USA přece investovaly do výzkumů vesmíru,“ usmívá se Peter Krämer. Projekt se poté zásadně změnil. „MGM si muselo uvědomit, že asi nekupují to, co si koupit chtěli, a velkou záhadou zůstává, proč stejně nechali film natočit. Možná Kubrickovi natolik důvěřovali, možná byli příliš ponořeni do interních problémů, které studiem ve druhé polovině 60. let zmítaly…“
Hlavní odkaz 2001: Vesmírné odysey a jejího uměleckého i komerčního úspěchu v dobrém i špatném podle Krämera je, že od roku 1977 se točí sci-fi filmy a fantasy. A dominují kinům. „V roce 1977 vnikly Hvězdné války, které byly označeny za vesmírnou fantasy, a Blízká setkání třetího druhu. Režiséři těchto filmů Spielberg a Lucas prohlásili, že je 2001: Vesmírná odysea ovlivnila a inspirovala.“
Poslechněte si další zajímavosti o filmu 2001: Vesmírná odysea v rozhovoru s Peterem Krämerem.
Související
-
Nové Star Wars se povedly. Vyprávějí o naději a nových začátcích
Osmý film ze ságy Star Wars: Poslední z Jediů otevírá Hvězdným válkám nové perspektivy.
-
Nadšení a obavy. Seriál Stranger Things pokračuje druhou sezonou
Americký seriál Stranger Things bratrů Dufferových se odehrává v 80. letech minulého století a z estetiky této dekády mocně čerpá.
-
Steven Spielberg neumí konce filmů. Je ale nejklasičtější figurou současného Hollywoodu
Jaké jsou slabiny a silné stránky jednoho z nejslavnějších režisérů americké filmové historie?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.